Jag vill vara en enda man

Glittrande tragik George Clooney i ”Up in the air” och Colin Firth i ”En enda man”. Filmer med litervis av ensamhet.
Foto: AP, Melissa Moseley
Glittrande tragik George Clooney i ”Up in the air” och Colin Firth i ”En enda man”. Filmer med litervis av ensamhet.
NÖJE

SKILLINGE-NORRTÄLJE. De finns på bensinmackarna, två så bra filmer att jag längtar efter att vara ­olycklig, igen.

Att vara George Clooney och Colin Firth.

Jag såg dem igen när det regnade­ i torsdags och nu kör jag norrut.

”Up in the air” med George Clooney och ”En enda man” med Colin Firth handlar i all anspråkslöshet om livet och om vår ensamhet.

Dels den självvalda, dels den påtvingade, dels den lyckliga, dels den olyckliga. Dels den vi längtar efter, dels den vi hatar. Alltså en massa liter av ensamhet och dessutom – och detta är det viktiga – allt det komplexa däremellan.

För inget är enkelt, vad Fredrik Reinfeldt eller Mona Sahlin eller Roland Poirier Martinsson eller taxichaufförerna eller Hanne Kjöller eller bloggarna eller relationsrådgivarna eller teveexperterna eller skolavslutningstalarna än säger.

George Clooney i ”Up in the air” är lycklig men det märks knappt. Han ­reser Amerika runt i businessklass och sparkar människor från deras jobb och samlar poäng på sina flotta plastkort. Ibland ligger han med någon. Han är en pragmatisk realist, kapitalistiskt ­cynisk, vänlig och omedvetet lycklig. Tills ...

Colin Firth i ”En enda man” är olycklig men det märks knappt. Han arbetar som collegelärare i Los Angeles och bor i en utsökt designad villa. Han saknar den kärlek han förlorat, han ligger aldrig med någon. Han är en uppgiven ­realist, politiskt cynisk, vänlig och med­vetet olycklig. Tills …

Det går som det går.

Kanske slutar filmerna lyckligt, kanske inte. Det är ovanligt mycket betraktaren som avgör detta i just dessa filmer.

Identifikation är viktigt på film och jag har i mitt liv, i någon mån, ­varit både Clooneys ”Ryan Bingham” och Firths ”George”.

Jag hatade det. Filmernas romantiska skimmer och fulländade estetik saknades fullständigt.

Nu har jag fått det jag alltid drömde om – den kvinna jag älskar, ett barn jag skulle dö för – och jag har aldrig varit lyckligare.

Ändå kör jag här på E4, förbi vetefälten i Laganland och fiskrökeriet och de värdelösa OK/Q8 som inte tar American Express och tänker på Colin och George och får ett satans infall att bara säga hej hå hej då och släppa av allt jag älskar och därpå vända denna hyrda braksvenne­volvo V70 söderut och köra tillbaks till ett gammalt liv, det med Clooneys oändligt torftiga flygplatsfrihet och Firths självmördande längtan efter förlorad kärlek.

Det är ett storartat betyg till två underbara filmer och två mästerliga skåde­spelare. Colin Firth och George Clooney får tragik att glittra så vackert att jag längtar till något jag inte vill ha.

FAKTA

Veckans...

BABE. Pål Hollender.

BARNROCK-CHOCK. Jag längtar! Sjukt. Jag längtar efter den nya Kent-cd:n. Alltså ser fram emot. Eller: jag är åtminstone intresserad. Det har inte hänt sedan 1997 och då kom ”Isola” och därmed kom gruset och jag förstod att de bara var ett popband, inte ett Eldkvarn eller Ulf Lundell. Men nu längtar jag efter det nysläppta Kent-albumet. Jag är alltså 16 år. Snart kommer jag att längta efter ”Idol”-premiären på TV4?...

SÖMNPILLER. Annika Sörenstam i ”Sommar” i P1. Sportpersoner bör ­sällan tala.

MP3. ”Try sleeping with a broken heart”. Robyn gör Alicia Keys nästan lika plågsamt vackert som Alicia Keys.

KACK-DVD. ”The man who stare at goats”. ­ George Clooney (se krönika) är den mest älskvärda filmstjärna världen har. Inte en karaktärsskådis som Colin Firth, men en perfekt filmstjärna. Dock klarar inte ens Clooney att bära ett ok fullt med bajs. Vem orkar det, förresten? Ändå är detta indiekomedi­manus som man försökte göra mainstream lite roligt, och därför skriver jag dessa rader.

CD. ”Vilja bli” med Oscar Linnros. Ja, jag har sagt det förr och jag kommer att säga det igen. Det innebär, tyvärr, inte att han är i närheten av att vara en ny Håkan Hellström. Men vem tusan är det?