Hoppas de tar en öl i himlen

NÖJE

En iskall och ledsam vecka, först dog den enorme David Bowie, 69, och sedan den store Alan Rickman, 69, två berömda konstnärer och arbetarklasshjältar som skulle haft det svårare att lyckas i dag.

David Bowie var en av världshistoriens största popartister och den viktigaste gränsöverskridaren av alla; det hans tidiga persona gjort för flera generationers självupplevda pojkrumsufos kan aldrig överskattas och får aldrig glömmas. Bowie var först med allt. Det och allt annat är redan sagt om hans storhet.

Tre dagar senare meddelades att skådespelaren Alan Rickman dött. Sannolikt var Hans Gruber i ”Die hard” vårt första möte. Rickman var inte ikonisk som Bowie men varje finsmakares idol och sedan blev han världsberömd som Snape i flera filmer om en trollande pojke med stora glasögon.

Båda dog av cancer, båda blev 69 år, båda var arbetarklassbarn från London. Båda, liksom många andra berömdheter från deras generation, gick på konstskola där de skaffade ett kulturellt kapital som kunde omsättas till social och ekonomisk framgång.

I dag är klassresor så mycket svårare. I England, liksom i USA och alltmer i Sverige, finns det trots generella livsstandardshöjningar en enorm arbetar- och underklass som lämnats på efterkälken; unga människor, främst män, utan utbildning och utan jobb som upplever sig frånkopplade från samhället och utgör kärnan som i vanmakt och brist på vänsteralternativ röstar på rasistiska högerpopulister som Ukip, Donald Trump och SD.

”Konstskolorna är nu nästan borta, de som finns kostar en förmögenhet”, bloggade rockstjärnan Billy Bragg efter de två arbetarklasshjältarnas död. ”Den sociala rörlighet som Rickman och Bowie upplevde är alltmer undertryckt”.

Englands nya stjärnor domineras av rika elitskolebarn – Damian ”Brody” Lewis gick på Eton, Benedict Cumberbatch och James Blunt på Harrow. Coldplays Chris Martin, Radiohead och Florence Welch läste på skolor som kostar runt 150 000 kronor per termin. De bra offentliga skolor som ännu finns i London ligger i områden där bostadspriserna i stället skenat enormt.

Om Bowie och Rickman fötts i dagens motsvarigheter till Brixton och Acton hade de haft tuffare resor från botten även om någonting i mig skriker att just de här två unga snillena skulle klara det med den vilja av granit som krävs för att slå sig upp utan pengar i familjen.

Dessa herrar delade även en värdighet som måste ha bidragit till de stora, fina kärleksförklaringarna vi kunde läsa förra veckan. Bägge gjorde gärna besök i offentligheten via sina rollfigurer, de kunde spela vad som helst helt perfekt – The Thin White Duke eller Sheriffen av Nottingham, Ziggy Stardust eller Ludvig XIV – och i samband med sina verk gjorde de artigt och vänligt intervjuer, men däremellan: Tystnad, tillbakadragenhet, värdighet. Inget privat tjafs. Inga mid­dagar på instagram.

Ingen av dem berättade att de var sjuka och skulle dö, det fanns inte ens rykten. De vänner som visste, och de bör ha varit många, älskade dem alltför mycket för att sälja ut dem till den brittiska pressen.

Jag vet inte om de kände varandra på jorden men jag förutsätter att de ses dagligen över en pint i himlen.

Fråga Fredrik

Haha, nu har en miljon svenskar sett ”En man som heter Ove”. Du förstådigpåare som skrev att 500 000 skulle se den, vad säger du nu? 

Göran, Umeå

Svar: Konstigt mejl! Inte så illa pinkad gissning, väl? Hade ingen aning om att boken sålt hela 900 000 exempla

Veckans....

BABE. Stella J Hox. Nominerad för bästa kostym för filmen ”Kim” på Guldbaggegalan, som startar kl 20.00 på SVT1 i kväll. Missa inte.

POP-ALBUM. ”Allting suger”, Little Jinder. Tycker att Markus Larsson formulerade albumet fint: Groggar av sockervadd och sprit.

TV-FEST. ”Sverige mästerkock”, TV4. Urstark start för detta kära, kära favoritprogram. Paul med fritösenverkar sylvass, vilken estet! Låt det inte bli potatisskalningstävlingar och liknande skit.

TYSKLANDS-TV. ”Deutschland 83”, SVT1, spioneri och tysk 80-talsnostalgi i svårartat underhållande thriller. Lika hög klass som den svalare brittiska ”London spy”, SVT1 det också. SVT är den enda stora kanal som klarar konkurrensen med Netflix och HBO Nordic i tv-seriefinsmakardjungeln.

FILMÄSS. Alicia Vikander från Göteborg birollnominerades till en Oscar för”The Danish girl” men det vore sensationellt om hon slog Rooney Mara som praktiskt taget har en huvudroll mot Cate Blanchett i suveräna 50-talsdramat ”Carol”.

TV-FLOPP. Å andra sidan börjar även SVT känna av hur streaming-tv alltmer tar över från burk-tv. Det fina gamla flaggskeppet, förvisso i hård konkurrens, ”Antikrundan” hade ”bara” 1, 57 miljoner tittare vid premiären. Cirka 400 000 färre än vissa toppnoteringar.

TV-HOPP. Årets viktigaste händelse är förstås comeback för Mulder & Scully i ”Arkiv X” och det sker på TV3 om två veckor. Tyvärr inte direkt hyllad i förhand men vi får se.