Krönika

Håkan Steen

Suedes mogna fans tältar inte

Håkan Steen tror inte att ett Sweden Rock för indiepopnostalgiker kommer att funka

Suede och Brett Anderson var stekheta på Hultsfred 1999, men är deras fans beredda att campa i den småländska skogen av nostalgiska skäl?
Suede och Brett Anderson var stekheta på Hultsfred 1999, men är deras fans beredda att campa i den småländska skogen av nostalgiska skäl?Foto: Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
NÖJESBLADET

Den ”nya” Hultsfredsfestivalen siktar in sig på en äldre publik.

Men fungerar verkligen ett Sweden Rock för indiepopnostalgiker?

Nu ska vi givetvis inte dra för stora växlar på de första namn som har presenterats i går och i dag. Hultsfredsfestivalens nygamle bokare Gunnar Lagerman är en gammal räv i branschen och sitter måhända på några trumfkort att kasta upp längre fram.

Men han erkänner samtidigt att man börjat sent med arbetet och den som vet något om dagens festivalindustri vet att konkurrensen om artisterna är hårdare än någonsin.

Lagerman och tunga tyska arrangörsbolaget FKP Scorpio, som köpte varumärket Hultsfredsfestivalen av föreningen Rockparty i fjol, pratar om att profilera om festivalen mot en äldre publik.

Bokningarna av Suede, Primal Scream och Beady Eye (Oasis utan Noel Gallagher) antyder att Hultsfred vill översätta Sweden Rock-konceptet till indierocksfären, nostalgiakter med passerat bäst före-datum som de ju är alla tre.

Men målgruppen, de som såg dessa band på festivalerna på 90-talet, är gissningsvis betydligt mindre benägna att ägna en helg åt camping långt ute på landet än den äldre publik som åker till Sweden Rock. Suede-fansen lever andra liv i dag, de slutade med tältfylla för åtminstone ett decennium sedan.

Primal Screams ”Screamadelica”-show efterlyste jag så sent som i fredagstidningen till Way Out West – en festival som äger rum i centrala Göteborg med allt det innebär av bra mat och boende på bekvämt håll och som därför har lyckats fånga upp just den mognare publik som vill fortsätta ha koll – men giget känns alls inte lika självklart i Hultsfred.

Övriga släppta akter är helt ok men känns som ganska ”vanliga” festivalbokningar. Förutom White Lies är det få namn som torde locka den publik som kan tänka sig att åka till Hultsfred. Den som gillar festivallivet minst lika mycket som musiken och kommer bara det bjuds många stora och kända artister ur den yngre skolan.

Måhända har folket bakom ”nya” Hultsfred idéer kring hur de ska ta hand om de äldre besökare de vill ha. Kanske går det att driva Hultsfred på helt andra premisser än tidigare när ambitionerna att vara ett ”mini-Roskilde” inte längre finns och FKP Scorpio kommer in med sin stordriftsstrategi.

Kanske ska vi bara vänta och se.

Men väldigt lite i den här första omgången namn indikerar att Hultsfred har en vändning på gång.