Jag är glad att vi slapp se Gardells nakna rumpa i tv

NÖJE

Ovanligt bra låtar och artister, en spännande omröstning och en värdig vinnare.

Därför var det trist att Jonas Gardell fick förvandla finalen på schlager-SM till en rekordfjollig egotripp.

Precis som i fjol tycker jag att man har kavlat ut Melodifestivalen i för många program. För mycket utfyllnad, både bland tävlingsbidragen och gästprogramledarna. Två deltävlingar hade räckt. Och man borde, för spänningens skull, ha kombinerat jury- och tittarröster redan från början.

Det har ryktats (men inte bekräftats) att budgeten har skenat iväg. Den inhyrda producenten lär gå under smeknamnet "Fröken Dyr". Jonas Gardell har varit överlycklig över att han skulle få göra ett "grisigt dyrt" nummer i gårdagens program. Var tog det vägen? Var det den trista inledningen med lite fjädrar och plymer på dansarna?

Överlag var faktiskt allt utom själva tävlingsbidragen - som nästan alla höll rätt hög klass - en besvikelse i finalen. Att min favorit Jill Johnson fick stryk av Fame är inte hela världen, de var också kanon.

Här är mina plustecken på årets schlager-SM:

29 miljoner kronor till Radiohjälpens insamling till Världens barn. Sådant förlåter till och med Roger Pontares sista minuter i rampljuset.

"Flickorna från Småland". Lena Ph och Charlotte Nilsson var sexiga, roliga och sjöng fantastiskt.

Jonas Gardells schlagerskola. Elak, rolig, träffsäker.

Bert Karlsson. Åtta av tio låtar i finalen, varav tre artister från "Fame Factory". Genial i den här genren.

Mumintrollet - ensam. Säker och smårolig programledare. Fast fjolårets Claes Åkeson har en humor som mer liknar min.

Jonas Gardell live - som programledare. Halvelak, halvrolig, rekordfjollig. Det kändes som att hans självupptagna sprallighet gjorde maken Mark Levengood lite osäker. Och det var på tok för många trista skämt, blickar och grimaser som anspelade på deras förhållande och på det faktum att bögar är extremt intresserade av dålig schlagermusik.

Allram Est. Suverän som programledare i sitt barnprogram. Här har han haft sina ljusa stunder, men för de tv-tittare som inte har barn måste han mest ha framstått som en obegriplig mupp.

GES. För mig får de gärna göra come back. Men singeln var ingen höjdare och låten med Gardell var som roliga halvtimmen i skolan.

Jonas Gardell live - som artist. Jag har ibland verkligen uppskattat hans shower, men här plockade han fram de sämsta sidorna som artist; det vulgära och bristen på sångröst. Fast man får väl vara glad att han ställde in "nakenchocken" så vi slapp se hans rumpa"

Jan-Olov Andersson