Så bra är Robbie Williams nya låtar

NÖJE

Tack och lov verkar Robbie Williams ha lämnat sin experimentella fas bakom sig och tillbaka är den melodiösa, välproducerade radiopopen.

Men vart tog attityden vägen?

Under förhandslyssningen av några låtar från kommande albumet ”Reality killed the video star” märks det att den moderna electron Williams försökte sig på på ”Rudebox” 2006 är ett minne blott.

Även om förra plattan sålde ganska bra var många missnöjda med det nya, lite krystade soundet.

Kanske finns det en press på Robbie att leverera den idol fansen känner igen från forna glansdagar.

Att döma av de fem smakprovslåtarna har man gått tillbaka till soundet på de framgångsrika 90-talsplattorna ”I’ve been expecting you” och ”The ego has landed”.

Den brittiska poprocktraditionen förvaltas och det sägs att Guy Chambers har slutit fred med sin gamle vapendragare och är tillbaka i låtskrivarteamet.

Trevor Horn har producerat och det hörs. Han öser på med stråkar och synthmattor så det står härliga till.

Tyvärr verkar inte glädjen riktigt finnas där. Inga grandiosa larger-than-life-låtar för alla dem som gillar ”Let me entertain you” – och Millennium-Robbie. Kaxigheten och glimten i ögat lyser med sin frånvaro. Förhoppningsvis återfinns de på albumets övriga sju spår.

FAKTA

Låtarna

Några smakprov från Robbie Williams kommande åttonde album ”Reality killed the video star” som släpps 9 november:

”Bodies”: Albumets första singel går i ett ganska släpigt tempo och produktionen är fläskig. Klassisk Robbie-refräng men wow-faktorn saknas.

”Morning sun”: Ballad i engelsk poptradition med ekon från både Beatles och Elton John. Inte riktigt så hittig som man helst hade önskat.

”You know me”: Söt tryckare vars doakör flörtar med 50-talet. Skulle passa perfekt i en julig romcom med Hugh Grant.

”Do you mind”: Stones-ambitionerna faller platt trots koskälla. Tam 90-talsrock för raffiga medelålders kvinnor som gillar att göra stadiumklappen.

”Last days of disco”: Knappast nyskapande men kompetent synthpop någonstans mellan Depeche Mode och Pet Shop Boys.