Ryktet om musikvideons död betydligt överdrivet

Jenny Seth listar årets musikvideor

NÖJE

I somras drog ZTV sin sista suck och MTV visar nästan bara repriser av ”The Hills”.

Ändå mår musikvideon bättre än någonsin.

2010 har bjudit på många lekfulla, provocerande, roliga, långa och vackra exempel. Musikvideon fortsätter vara en konstform att räkna med.

”Born free.”
”Born free.”

Årets obehagligaste: M.I.A. ”Born free” och Arcade Fire ”Suburbs”. Både Romain Gavras och Spike Jonze valde att placera vita villaförortsbarn i hotfulla krigssituationer. Den förstnämnde gav sig efter rödhåriga och snålade inte på våldet.

Årets sexigaste: Ciara ”Ride”. Den där mekaniska tjuren på slutet är egentligen helt överflödig. När man heter Ciara räcker det med ett sexpack magmuskler, en Atlanta-keps och koreografi med attityd för att få hela Youtube att rodna.

Årets mastodonter: I kategorin tävlar Kanye Wests vackra 30-minutersfilm till ”Runaway” med vårens stora internethändelse, Lady Gagas och Beyoncés Tarantino-inspirerade ”Telephone” , om att bli 2010 års svar på ”Thriller”.

Årets N.Y.-video: Duck Sauce ”Barbara Streisand”. Flygbolagen borde ge Armand van Helden och A-Trak provision. Deras kändistäta reklamvideo för New Yorks partyscen måste ha ökat antalet transatlantiska resor med tusen procent.

Årets musikalögonblick: När ett helt rum med preppy internatskolekillar förvandlar Katy Perrys ”Teenage dream” till ett ljuvligt gayanthem i senaste säsongen av ”Glee”.

Årets nakenchock: Erykah Badu kastar plagg efter plagg på Dallas gator i gerillafilmade ”Window seat” och fejkdör i bara födelsedagskostymen vid Kennedys mordplats.

Årets mysigaste lekplatsvideor: Både i Dj Freshs ”Gold dust” och somriga ”Sunshine” med Rye Rye & M.I.A. imponerar söta unga tjejer med sina hopprepsskills. The Black Keys roliga video till ”Tighten up” utspelar sig också bland gungor och rutschkanor.

Årets populäraste: Justin Bieber ft. Ludacris ”Baby”. En 16-åring med legogubbefrisyr, hundvalpsögon och en poppig r’n’b-låt golvade världen. Videon är med sina 400 miljoner views den mest sedda i Youtubes historia.

Årets WTF?!: En självlysande Skalle-Per svävar in på en konsert i Hot chips ”I feel better” och bränner upp ett helt pojkband genom att skjuta laserstrålar ur munnen. Frågor på det?