Beyoncé sopar banan med Metallica & Slayer

NÖJE

Metalfesten på Ullevi i helgen var säkert maffig men alla thrashälskare får faktiskt ursäkta.

När det gäller 2011:s största livehändelse sopar en 29-årig tjej från Texas banan med The Big Four.

Förrförra sommaren såg jag Beyoncé live två gånger. En gång på Scandinavium i Göteborg och ett par dagar senare i Globen i Stockholm. Båda gångerna bjöd hon på en helt fenomenal show, två givna femplussare. Och när dom sista tonerna av ”Halo” klingade ut tänkte jag att det här är en popstjärna på sin karriärs absoluta topp. Hur går man som artist vidare från det?

Förra söndagen kom svaret via min laptopskärm. Glastonbury-festivalen livestreamade helgens allra sista konsert. Som första kvinna i festivalens 40-åriga historia fick Beyoncé äran att avsluta festivalen inför en gigantisk publik. Precis som på konserterna i Sverige 2009 hade Beyoncé total kontroll. Kontroll över varje halsbrytande danssteg, varje hög ton, över sin egen uppenbarelse och över hundratusentals festivalbesökares uppmärksamhet.

Bara några veckor tidigare tilldelades Beyoncé pris på Billboard Music Awards. Arrangörerna hade inte bara fått Lady Gaga, Bono och Stevie Wonder att uttala sig om Beyoncé, till och med rikets första dam Michelle Obama öste superlativer över henne.

Stjärnan själv bjöd på en hisnande show med ”Run the world (girls)”, och man kan tycka vad man vill om den feministiska ”äktheten” i just den omdiskuterade låten. Live lever den ett eget liv och det finns ingen tvekan om Beyoncés övertygelse när det kommer till tron på sin egen och andra kvinnors förmåga.

På Glastonbury-konserten backades hon av enbart kvinnliga musiker och just nu svämmar Youtube över med amatörfilmade klipp från olika skol­aulor och gymnastiksalar där Beyoncé dyker upp oannonserad bland dansande flickor.

Flickor som såklart blir överlyckliga vid blotta synen av idolen på deras egen hemmaplan.

Beyoncé kan tyckas verka övermänsklig, men hon lyckas ta det till nästa nivå inte bara genom att vara ett superfokuserat fullblodproffs. Utan genom att ha en vision och slåss för en sak utan att bli predikande tråkig eller pompös.

Missa inte ”Year of 4”, Beyoncés egna minidokumentär om hur hon ser på sig själv och karriären 2011.