Både SVT och musikalen är förlorare

NÖJE

De kommer från olika världar. De inleder ett förhållande, men det är dödsdömt.

Det gäller Romeo och Julia.

Det gäller även SVT och privatteatrar.

Programmet ”Jakten på Julia” såg säkert förförande ut för båda parter.

SVT fick en ”Idol”-liknande talang­tävling vecka efter vecka där en huvudroll valdes ut bland begåvade musikalartister.

Producenterna på Göta Lejon i Stockholm hoppades på reklam för sin föreställning och uppmärksamhet kring en ny stjärna. Uppmärksamhet som sålde biljetter till musikalen.

Båda parterna tände och kastade sig i famnen på varandra.

Men morgonen efter kändes det säkert inte lika lyckat. SVT vill egentligen inte göra reklam för en enskild föreställning på en privatteater, så presentationen i programmet blir vag.

Och musikalens producenter vaknade oskyddade. De riskerar att tittarna kan välja vem som helst till vinnare. Fel person kan bli Julia utan att de kan styra.

Att ha audition för att hitta ett nytt ansikte till en stor roll är svårt nog. Att ha det i tv och överlåta beslutet åt tittarna är i modigaste laget.

Det är inte alltid bra att synas i tv. För artister som gör succé kan det ha väldigt positiv effekt. Men vi har också sett motsatsen. Ett dåligt tv-framträdande kan förstöra.

I nuläget ser både SVT och musikalen ut som förlorare i förhållandet. SVT fick ett program med färre tittare än de hoppats på. Producenterna fick en musikal där det enda folk vet är att det är något problem.

För Romeo och Julia blev missförstånden förödande.

För musikalen finns många månader att komma i form när skilsmässan från SVT är klar.

Lämplig sång att träna in: Kris Kristoffersons ”Nobody wins”.