Krönika

Jens Peterson

Scott Pilgrim vs – den svenska biobranschen

Läs Jens Petersons krönika

NÖJE

”Scott Pilgrim vs the world” heter filmen.

I Sverige får Scott Pilgrim slåss i skymundan. Mot osynliga beslut.

Med få och små biografer får man ingen publik. Ett av flera sätt att döda filmer.

Det görs många försök att göra film av serietidningar och dataspel. ”Scott Pilgrim vs the world” lyckas bättre än de flesta.

En av årets höjdare i genren. Det tycker många.

Men de som sätter upp filmen på bio i Sverige trodde inte på den.

Scott Pilgrim fick bara premiär i sex svenska städer. Inne i Stockholm visades den bara på lilla Sergel 12, två visningar på kvällen.

Ingen chans för en film att då hamna på Biotoppen, när andra filmer visas i 134 kopior (”Sammys äventyr”) eller på 79 dukar (”Himlen är oskyldigt blå”).

Men räknar man per salong var det faktiskt fler som ville se ”Scott Pilgrim vs the world” den första helgen än just de två filmerna. Det lär ändå inte ge den chansen att nå en stor biopublik i Sverige.

Om de som sätter upp filmen inte tror på den får den också låg publiksiffra. Det blir självuppfyllande profetior.

”Scott Pilgrim vs the world” är inte en tydlig titel, vilket säkert bidragit till att den fått problem både i Sverige och i andra länder.

”Due date” är inte heller särskilt lyckat på svenska. I den amerikanska komedin står titeln för datumet när huvudpersonens barn ska födas. Inte en alldaglig fras för svenska biobesökare, och om man nu ansträngde sig med att översätta regissörens förra film ”Hangover” till ”Baksmällan” kunde man väl gjort ett försök med ”Due date” också?

Jag gillar inte krystade svenska filmtitlar, men när originalen är svårbegripliga borde de översättas.

Ett annat sätt att försvåra för biobesökarna att hitta filmer är att sätta upp för många likadana samtidigt. Det gäller i synnerhet svenska filmer.

Det har varit gott om premiärer i höst, och jag tror det drabbat till exempel ”Till det som är vackert”. Publiken har hittat till de fina ”I rymden finns inga känslor” och ”Himlen är oskyldigt blå”, men ”Till det som är vackert” hade också förtjänat en stor publik.

En del sevärda filmer, som veckans nya ”Repo men”, hamnar direkt på dvd. Men även de som får chansen på bio får inte alltid chansen på bio.