Vad är poängen med SVT Flow?

NÖJE

När jag tittar på SVT Flow känns det som att jag har ölglasögon på mig – trots att jag är nykter.

Jag fattar liksom inte poängen.

Tongångarna var förvirrade före premiären – och frågan är om saker och ting har klarnat speciellt mycket så här efter den.

Jag har lite trevande försökt närma mig SVT Flow, eftersom det finns anledning att ha förtroende för SVT i de här sammanhangen; SVT Play krossar de konkurrerande tv-kanalernas alternativ, Öppet arkiv är en skattkista, och den där nya Barnkanalen-appen lär rädda många morgnar, bilresor och middagar framöver.
 

Men jag förstår fortfarande inte varför man valde att göra SVT Flow till en separat tjänst, i stället för att bygga ut SVT Play med nya funktioner.

Lite känns det som att skaffa ett till barn bara för att man har ett bra namn på lager.

Och det där med att ”luta sig tillbaka” och följa ett tablålagt flöde – görs det inte fortfarande bäst med den anrika kombon soffa + tv-apparat?

Webb-tv handlar för mig om att göra aktiva val, om vaket tittande. Det känns helt enkelt inte speciellt soft att sitta i timmar och slötitta på en dator eller platta.

Sedan har ju jag personligen extremt svårt för den där ”Vi tror att du gillar”-grejen. För nej – ni har ingen aning om vad jag gillar. Jag vet vad jag gillar, och jag är fullt kapabel att leta reda på det själv.

Serverade rekommendationer gör mig bara obstinat, ibland rent förnärmad.

Jag förstår förstås att det bottnar i min aldrig övergående mentala trotsålder, och att andra förmodligen ser rekommendationer som en bra service.
 

Men ändå; vitsen med SVT Flow som separat plattform känns oklar. Nya initiativ och experimenterande ska uppmuntras – men här är den övergripande känslan den av ett ängsligt famlande.

Jag älskar i och för sig Flow-satsningarna ”På jakt med Lotta och Leif” – som är vacker, småfilosofisk folkbildning om ett ämne som många har åsikter om men få förstår sig på, signerad en ren drömduo – och ”Full patte” med systrarna Kronlöf, som är djärv fem­inistisk humor som stundtals för tankarna till Ilana Glazers och Abbi Jacobsons briljanta ”Broad city”.

Men då dessa program även kan ses på SVT Play undrar jag återigen; var finns poängen med SVT Flow?

Jag letar vidare och hoppas på att hitta den snart.

Karrometern

Stekhett

John Malkovich utstrålar sedvanlig galenskap som den ökände piraten Blackbeard (som dock har gråvitt skägg) i trailern till NBC:s ”Crossbones”. Kan bli ett härligt sjöslag.

Ljummet

”The good wife” går från klarhet till klarhet. Men TV4 väljer att visa serien klockan 14.00 på vardagar. Vilket sist jag kollade inte direkt är någon kanontid för tv-tittande.

Iskallt

SVT:s ”Kärlekskoden” har ambitioner. Men det verkar vara väldigt svårt att göra dejting-tv som känns pigg och fräsch.