Fånig paranoia kring Star wars-premiären

1 av 6
1977 såg det ut så här i rymdskeppet Millenium Falcon: Chewbacca (Peter Mayhew), Luke Skywalker (Mark Hamill), Obi-Wan Kenobi (Alec Guinness) och Han Solo (Harrison Ford).
NÖJE

Nya ”Star wars” rullas ut.

Lanseringen är massiv.

Det är årets fånigaste händelse.

Innan alla ni som samlar på Han Solo-figurer och plastmodeller av Millennium Falcon kastar er på tan­genterna bör en sak förtydligas.

Det här är ingen kritik mot ”The force awakens” eller någon annan av delarna i filmserien som drog igång 1977. I stället handlar det om arrangemanget bakom hela eventet. Det började med att vi som ska intervjua skådespelarna fick besked att filmen inte skulle förhandsvisas, en taktik filmbolagen bara brukar använda sig av när det handlar om riktiga kalkoner.

Därefter nåddes en kompromiss. Vi skulle få förhandstitta på 20 minuter ur ”The force ­awaken”.

Bara det var märkligt. Normalt brukar filmbolagen vägra intervjuer om vi journalister inte sett hela filmen som lanseras.

Det brukar förklaras med att vi måste veta vad vi ska fråga om och för att vi ska ha några referenspunkter. Men nu skulle det alltså bli 20 minuter. Förklaring: Handlingen är hemlig och inget ska få läcka ut. Fånigt, men okej. Det kunde vi leva med.

Dagen före visningen av förhandssnutten (tisdag) kom ett nytt besked: Det blir ingen förhandsvisning alls. Det hette att företaget inte ville förstöra glädjen för fansen.

Sen har galenskaperna bara fortsatt. Med två dagar kvar till intervjuerna med en hel radda skådespelare hade vi fortfarande varken fått tid eller plats för var mötena skulle ske. Sånt bokas sannerligen inte i sista stund.

Planerna dras upp månader ­innan en film rullas ut.

I det här fallet tycktes det i stället handla om någon slags överdriven paranoia från filmbolaget. Om det är lömska ­intervjuer, onda frågor eller illasint uppsåt som fruktas är oklart. Men oroligt är det helt klart i ledet.

På mer än 20 år i branschen har jag aldrig varit med om något liknande.

Sa jag att det är Disney som håller i arrangemanget?

Företaget är känt för att vara en smula bonkers när det gäller kontakten med verkligheten.

Men det är nog inte hela förklaringen i det här fallet.

Filmbolaget köpte i december 2012 George Lucas livsverk, Lucasfilm, och rättigheterna till ”Star wars”, för mer än fyra miljarder dollar - närmare 35 miljarder kronor. Med ”The force awakens” är det tänkt att ­investeringen ska bära frukt.

Vi får väl se. Med ett arrangemang som det här är vi redan många som tycker att det blivit för mycket.