Psykkriget har redan satt fart

NÖJE

Schlagerfinalen knackar på dörren igen.

Och i år handlar det bara om en sak:

jakten på Carola.

Ni skulle ha varit där.

Ni skulle ha suttit med oss murvlar när Carola gjorde entré på den första presskonferensen i Göteborg i torsdags.

Det var en svensk klassiker.

Carola klev in från vänster.

Ett litet elektriskt kraft-

paket med skyhöga klackar,

vit päls och ett par solbrillor

som var större än Gotland.

Deltävlingen hade inte ens börjat. Ändå ställde sig Carola i en inövad segerpose framför fotografernas kameror. Hennes medtävlare - Roger Pontare, Rednex, Günther med flera - förvandlades genast till tomma fågelholkar som lossnat och trillat ner i backen.

Sån självsäkerhet och övertygelse sticker givetvis i svenska ögon.

Det blev givetvis inte bättre när Carola gjorde pinnved av samma fågelholkar i direktsändning.

Tro nu inte att jag tar hennes parti. Jag konstaterar bara fakta.

Alla vet att Carola är överlägsen på scen.

Därför måste motståndarna angripa hennes enda svaga punkt - låten "Evighet".

Alexander Bard, Andreas "Schlager-Bono" Johnson och Annika Ljungberg från Rednex har de senaste dagarna pratat om taktik, om vikten av att ha en uppdaterad och internationell pr-rutin, om att Carolas låt är för omodern för Aten och annat mumbojumbo.

Dels är trion ganska jävig i frågan. Dels kan ingen veta vad som kommer att fungera i Grekland. Inte ens en

kortbyxa som heter Alexander.

Alltihop är bara ett hederligt gammalt psykkrig.

Skillnaden mellan att vinna och att komma tvåa i Melodifestivalen på lördag är stor.

Förlorarna får marknadsföra kommande skivsläpp med orden: "innehåller låten "Älskar du livet" från Melodifestivalen 2006".

Vinnaren blir ihågkommen.

Markus Larsson