Spotify kan vara rockens framtid

NÖJE

Jag har sett rockens framtid.

Hur den låter?

Svårt att säga – det handlar trots allt om en prenumeration på ett verktyg.

Att prata om artister och skivor och låtar börjar, så här några veckor före julafton 2008, att kännas ganska... omodernt och analogt.

De senaste åren har det i stället handlat om hur man rent tekniskt förpackar och distribuerar musiken till konsumenterna.

Vilket – eller vilka – verktyg kommer publiken att använda för att köpa eller lyssna på framtiden? Kommer det till och med att finnas lagliga alternativ som straffar gratis fildelning?


För några år sen förutspådde den amerikanske producenten och skivbolagsskägget Rick Rubin att musik kunde bli nåt som folk prenumererar på. Och i och med lanseringen av Spotify, en tjänst där man på ett enkelt sätt kan lyssna på mängder av strömmad musik, har utvecklingen även i Sverige tagit två steg närmare Rubins vision.

Spotify finns i två versioner.

Den som väljer gratistjänsten får stå ut med att små reklamsnuttar invaderar öronen mellan var sjätte låt. Medan den som väljer att betala en liten summa varje månad slipper all form av reklam.


Nu är inte Spotify perfekt. Tjänstens utbud av artister och låtar är fortfarande relativt skralt. Det är inte heller den enda tjänsten i sitt slag. Och det finns givetvis halvlagliga gratisalternativ därute som lätt kan konkurrera ut allt som kräver att man knappar in sitt kreditkortsnummer.

Men själva idén känns både smart och övertygande. Tanken att kunna öppna datorn och direkt få en blixtsnabb, strömmad kontakt med all världens musik är väldigt tilltalande. Speciellt om samma tjänst senare kan användas i exempelvis en iPhone och bäras runt i fickan.

Spotify och dess kollegor och konkurrenter behöver bara uppfinna en omfattande databas som hittills inte har existerat. En sån som verkligen innehåller allt. Och som dessutom är ständigt uppdaterad, enkel och lättnavigerad. Störst och bäst vinner.


Då kan bekväma konsumenter kanske till och med tänka sig att betala för att få lyssna. Mest för att slippa leta efter sina favoriter på flera olika sajter.

Betala för strömmad musik? På allvar? Är du full? Du skojar inte?

Jag vet, det låter nästan befängt.