Artister som säljer - och inger hopp

NÖJE

Kent, Thåström, Ceasar"s Palace, Lauryn Hill, Tom Waits och Bob Hund återfinns alla på den svenska försäljningslistans översta halva.

Så det kanske ändå inte är så bedrövligt som det ser ut.

Just nu får man annars lätt intrycket att det billiga, själlösa, slappa, dumma och in till döden marknadsanpassade tagit över helt.

Överallt.

Det är liksom dokusåpastjärnor, Popstars-band, schlagerpajasar, färdiga produkter, fotomodeller, VM-låtsfånar och Pink var man än tittar.

Skivbolagen njuter av intäkterna, men borde fatta att de i längden skapar saftiga problem - om inte annat vad gäller trovärdigheten - åt sig själva.

Som själve Jocke Berg konstaterade i en ZTV-intervju häromsistens:

- Producerar man bara skit, då får man till slut vada i skit också.

Just precis.

Men namnen i ingressen, och de framgångar de fortfarande når, inger hopp.

De visar att det fortfarande finns en marknad också för det som inte bara görs för att sälja. Som har själ, intelligens, integritet "

Och det i sin tur borde få också bolagen att inse att de borde satsa lite mer av blodspengarna på det där förbjudna.

Ja, ni vet.

Kvalitet.