Mer hemvävd tös än brud i lyxförpackning

Motörhead och Lill-Babs står bakom de senaste kändisvinerna.
Motörhead och Lill-Babs står bakom de senaste kändisvinerna.
NÖJE

Du är vad du dricker.

Eller, snarare, du förväntas dricka som du är.

Härom sommaren reste jag runt i Europa med en manlig vän. På dagarna drack jag espresso och han cappuccino. På kvällarna ville jag ha öl och han vitt vin. Och i nittio procent av fallen förväxlades våra beställningar innan de hamnade på bordet.

Om vi inte hade förstått fullt ut att dryck kan förknippas med kön när Kopparbergs lanserade sin Tjej-öl på 90-talet så förstod vi det då.

Sallad och vitt vin är kvinnligt, kött och öl eller på sin höjd rödvin manligt. Det lär vi oss – fortfarande – från reklamfilmer, tv-serier och livsstilsmagasin,

Men kändisarna då? De är ju våra förebilder och borde väl gå i bräschen för nytänkande och normbrytande? Nja … I väntan på en eventuell rosé-kollektion från Yohio kan man konstatera att de flesta kändisviner lanseras av män, som oftast håller sig till rött (Antonio Banderas vin utger sig för att vara ”sexigt med trätoner”) medan de få kvinnorna satsar på vitt (Drew Barrymores vin beskrivs som ”fräscht, dynamiskt och kul”).

Också de två senaste lanseringarna håller sig till mönstret. Efter viner från Kent, Tomas Ledin, Lasse-Stefanz och Robert Gustafsson är det väldigt välkommet att Lill-Babs nu ger sig in i det svenska dryckes-racet.

Det är ingen fyllig rödvinssmocka eller rökig whisky hon lanserar, trots sin härligt raspiga stämma. Lill-Babs vin är vitt (vilket tyvärr utesluter rubriken ”Är du kär i mej ännu Glas Rödvin”) och ekologiskt, pryds av ett hjärta och beskrivs som ”krispigt och friskt”. Helt klart mer ”En hemvävd stillsam tös” än ”Tuff brud i lyxförpackning”.

Liksom Lill-Babs vårdar sin helylle- och lagom-image vårdar Motörhead sitt varumärke genom att släppa en bauta-bib rödvin formad som en gitarrförstärkare. Vinet sägs vara ”ett självklart val för varje hårdrocksparty” (vad nu det är).

Det är ingen stor fråga. Men en liten, liten detalj i ett större mönster. Kändisvinerna kan göra oss till ­alkoholister men de har också en annan biverkning: Könsrollerna hälls, bokstavligen, ner i våra strupar.

För tips på hur du ska få i dig de allra sista dropparna i Motörhead-boxen, kolla in Martin Kellermans ­serieruta här intill. Fler Kellermannen-strippar finns på heltnormalt.aftonbladet.se.