Aftonbladet
Dagens namn: Enar, Einar
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

SVT ratade vinnarlåtar

Nu får schlagerbidragen hård kritik: Sämsta genom tiderna

Thomas G:son, Ingela ”Pling” Forsman, Bert Karlsson och Linda Bengtzing är kritiska till årets val av låtar. Christer Björkman hänvisar till juryns ordförande Martin Österdahl (nedan), som säger: ”Vi försöker hitta ett brett register”.   Thomas G:son, Ingela ”Pling” Forsman, Bert Karlsson och Linda Bengtzing är kritiska till årets val av låtar. Christer Björkman hänvisar till juryns ordförande Martin Österdahl (nedan), som säger: ”Vi försöker hitta ett brett register”. Foto: M LJUNGSTRÖM, H LUNDHOLM, C BYRMO, M SANDBERG, P WIXTRÖM, B LINDAHL

Melodifestivalen 2010 sågas – inte minst av läsarna.

Men ett bidrag gör succé – i Danmark. SVT dömde ut låten.

– Det är sjukt, säger Bert Karlsson.

Martin Österdahl.   Martin Österdahl.

Artister, krönikörer och läsare är eniga: Melodifestivalens låtar håller inte måttet. ”Tragiskt”, ”värdelöst”, ”sämsta genom tiderna” – så lyder läsardomen på Aftonbladet.se.

Men Nöjesbladets granskning visar att SVT:s jury de senaste åren har valt bort flera succélåtar.

”Inte det starkaste”

Thomas G:son är en av låtskrivarna bakom ”In a moment like this” som vunnit Danmarks uttagning. Låten skickades först till den svenska tävlingen. Men ratades av juryn.

– Olika låtar går hem i olika länder. Den här fungerade tydligen bättre i Danmark. Sveriges startfält är brett men inte det starkaste jag hört, säger G:son.

Skivbolagsdirektören Bert Karlsson är kritisk till att bidraget gavs bort.

– Det är sjukt, det är en skitbra låt. Men den ansågs inte ens vara en av de hundra bästa här i Sverige.

Bengtzing kritisk

Chanée & N’evergreen vann med sitt bidrag ”In a moment like this” i Danmark.   Chanée & N’evergreen vann med sitt bidrag ”In a moment like this” i Danmark. Foto: AFP, SCANPIX Inför årets tävling fick SVT-juryn klara direktiv av festivalgeneralen Christer Björkman att hitta musikalisk mångfald. Men den taktiken får nu kritik av bland andra före detta schlagerdeltagaren Linda Bengtzing.

– Jag tycker deltävlingarna är roliga – men då ska det vara substans och bra låtar. Inte bara variation och en låt för varje målgrupp.

Pling saknar en hit

Björkman har även uttalat sig om att det i årets tävling finns ett textmässigt ”djup” och en ”andemening” som tidigare saknats. Veteranen Ingela ”Pling” Forsman håller inte med. Hon har skrivit texter till några av 00-talets mest spelade bidrag men stod över årets tävling.

– Den där textmässiga skillnaden, den ser jag inte här, säger Forsman.

Hon har inte hört någon låt som fått henne att utbrista ”wow!”.

– En bra idé vore att titta på de låtar som spelats mest under de senaste tio åren. Varför inte bjuda in de upphovsmännen till nästa år?

Forsman påpekar att hon inte är ”bitter och dömer ut alla bidrag”.

– Jag önskar alla lycka till. Men än så länge har jag inte hittat en hit.

Bra låtar på export

Risken med att försöka bredda målgruppen är att svenska kompositörer börjar skicka sina bidrag utomlands, menar Bert Karlsson.

Men så är det redan. Bland annat skrevs Lettlands vinnarbidrag från 2008, ”Wolves of the sea”, av svenska låtskrivare efter att den fått nobben här.

– Vi har inget att klaga över. Vi har ju vunnit. Men det verkar kört för oss att få med någon låt i Sverige igen, säger Torbjörn Wassenius, som är en av upphovsmännen.

Christer Björkman vill inte kommentera utan hänvisar till Martin Österdahl, juryns ordförande.

Hur kan Danmarks segerlåt inte platsa bland de hundra främsta i Sverige?

– Det är svårt att gå in i detalj och säga varför en enskild låt inte gick vidare. Det är den ständiga frågan: hur tävlar man i musik? Vi försöker hitta ett brett register. Jag vet inte hur de gör i Danmark, säger Martin Österdahl.

Han säger att det är för tidigt att kritisera årets låtar redan nu.

– Vi får utvärdera det när det är över. Då först går det att se hur många låtar som lever vidare.

SENASTE NYTT

Nöjesbladet

Visa fler
Om Aftonbladet