Nöjesbladet

Han är mest populär – på Spotify

Unik schlagerstatistik från Spotify i Nöjesbladet – varje dag till finalen

Nu får du som läsare en unik chans att se vilket av finalbidragen som är populärast.

I dag lanserar Nöjesbladet i samarbete med Spotify och Telia ”Schlagerbarometern”.

– Det känns fantastiskt att Spotify för första gången släpper statistik, det blir en supertjänst för våra läsare, säger Klas Lindberg, nöjeschef på Aftonbladet.

Med endast fem dagar kvar till finalen i Melodifestivalen i Globen gör artisterna allt för att locka de röster som krävs för att ta sig till Eurovision song contest i Düsseldorf.

Nu ger Nöjesbladet dig en unik chans att se vilket av bidragen som egentligen är populärast bland svenska folket.

Ny lista varje dag

Tillsammans med Spotify och Telia kommer Nöjesbladet varje dag att publicera listan över de mest spelade finalbidragen på Spotify.

– Det här är ett klockrent samarbete där våra lyssnare och era läsare kan ta Melodifestivalen till en helt annan nivå, säger Öjje Holt, nordisk vd för Spotify.

– Det här blir ett kanonsamarbete. Våra läsare kommer att kunna följa trender och se vilket bidrag som är populärast varje dag fram till finalen, säger Klas Lindberg.

Förra årets melodifestival vanns av Anna Bergendahls ”This is my life”. Samma låt var även den mest spelade på Spotify precis innan finalen.

Eric Saade fick näst flest röster och låg tvåa på vår lista. Salem Al Fakir fick tredje flest och låg trea. Listan är väldigt representativ för svenska folket, säger Öjje Holt.

”Mer levande”

Eftersom Spotify har över två miljoner användare är det Sveriges största musiktjänst.

”Schlagerbarometern” kommer även att visa vilka bidrag som spelas mest i olika delar av landet. Man kommer även att kunna se favoriterna hos de olika könen och åldersgrupperna.

– Det här är som en daglig opinionsundersökning – fast mycket mer levande och tydlig. Jag är grymt glad att Spotify nu öppnar upp sin schlagerstatistik åt våra läsare, säger Klas Lindberg.

FAKTA

SCHLAGERBAROMETERN

Varje dag fram till finalen i melodifestivalen i Globen på lördag presenterar Nöjesbladet, tillsammans med Spotify och Telia, unik statistik för hur populära finallåtarna är på Spotify just nu. Resultatet är baserat på senaste dygnets lyssning bland musiktjänstens två miljoner användare.

Under veckan kommer vi att presentera statistik som visar allt i från hur heta låtarna är i olika åldersgrupper till hur populära finalisterna är i landets olika städer och hur lyssningen skiljer sig mellan män och kvinnor.

HÄR ÄR SPOTIFY-LÄNKAR TILL DE 10 MEST POPULÄRA LÅTARNA:

1. Eric Saade – Popular

2. Danny Saucedo – In the club

3. Swingfly – Me and my drum

4. Sara Varga – Spring för livet

5. The Moniker – Oh my god

6. Nicke Borg – Leaving home

7. Linda Bengtzing – E de fel på mej

8. The Playtones – The king

9. Sanna Nielsen – I am in love

10. Brolle – 7 days and 7 nights