Bert: Jag vill ha igen 200 000 kr

Nu avslöjas spelet bakom Webbjokern

NÖJESBLADET

LONDON. Artister har köpt sig in i Melodifestivalen.

Nu avslöjar Bert Karlsson schlagerbluffen.

– Det kostar drygt 400 000 för en plats, säger skivbolagsbossen.

Bert Karlsson.
Bert Karlsson.

I siffran ingår kostnader för kontantkort och datorprogrammering för att sätta upp automatiska röstningssystem.

Nöjesbladet har varit i kontakt med flera tävlande artister som bekräftar Bert Karlssons uppgifter:

– Det är helt klart att man köpte sig en plats, säger Fredrik Hanefalk som slutade åtta med låten ”Get out”.

Bert Karlsson hävdar att hans bolag gick in med en stor summa pengar i Webbjoker-vinnaren ”On my own” framförd av Jonas Matsson.

Muntligt avtal

– Vi satsade omkring 200 000, resten kommer från annat håll, säger Bert Karlsson.

Reglerna för webbjokern säger att artister och upphovsmän inte får vara anslutna till skivbolag eller förlag. Därför ska flera bolag i hemlighet ha knutit upp tävlingsbidrag via muntliga avtal.

Ser över rutinerna

Men när Jonas Matsson vann webbjokern den 8 november valde han i stället att skriva på för skivbolaget EMI.

– Han kommer ju att få betala det som vi lagt ut, säger Bert Karlsson.

Jonas Matsson förnekar att han köpt sig in i tävlingen men vill inte kommentera i övrigt.

EMI ställer sig oförstående till Bert Karlssons uppgifter:

– Om Bert anser att han har lagt ner pengar på Jonas utan några kontrakt så får det stå för honom, vi sysslar inte med sådana metoder, säger Anders Johansson.

SVT har redan bestämt sig för att se över Webbjokern till nästa år:

– Vi måste ändra upplägget så att det handlar mer om musik, säger projektledaren Thomas Hall.