Dannys kupp retar upp SVT

”Nu måste vi ändra på reglerna”

NÖJESBLADET

Danny är en av artisterna i Melodifestivalen.

Samtidigt gör han reklam för ”schlagerchips” med sitt band EMD.

Nu ska SVT skärpa regelverket.

Danny Saucedo gör reklam och tävlar samtidigt.
Danny Saucedo gör reklam och tävlar samtidigt.Foto: Lotte Fernvall

Han tävlar i Melodifestivalen med låten ”In the club”.

Och gör reklam samtidigt.

Nu reagerar SVT på Danny Saucedos, 24, reklamkupp tillsammans med sitt band EMD.

– Vi jublar inte. Vi vill att artister håller isär sin medverkan här från andra kommersiella uppdrag, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen.

Det är ett företag som tillverkar mexikansk mat som bundit upp EMD och också lanserar ”schlagerchips” i samband med Melodifestivalen. Dessutom ska bandet medverka i en digital låttävling tillsammans med företaget.

Får inte kopplas ihop

Enligt Thomas Hall fanns det inga möjligheter att stoppa reklamkuppen.

– Vi hade i ärlighetens namn inte kunnat stoppa det. Vi hade behövt ha ett tydligare regelverk.

Nu kommer man att strama åt reglerna inför Melodifestivalen 2012.

– Det här är en slam­krypare som vi får täppa till nästa gång. Vi får helt enkelt förtydliga att det handlar om att personerna inte får förekomma på båda sätten. Vi vill ju som all annan programverksamhet på SVT särskilja att det inte finns några kommersiella intressen i programmet, säger han.

Efter Melodifestivalen i våras kom SVT med samma budskap, vad hände?

– Det är en komplicerad verklighet där ute som ska möta ett regelverk som inte ska bli till en sittbar puffkudde men samtidigt ska vi försöka hantera det varefter, säger Thomas Hall.

Nöjesbladet har försökt nå Danny Saucedo utan resultat.

FAKTA

Reklamkupper i Melodifestivalen

Bandet Love Generation sponsras av elektronikföretaget LG.

Dilba sjunger låten ”Go Easy” i reklamen för butikskedjan Rusta.

EMD gör reklam för schlagerchips samtidigt som Danny Saucedo deltar i tävlingen.