Nöjesbladet

Över fyra miljoner såg finalen

”Få kisspauser för tittarna”

Över fyra miljoner såg Loreen vinna Melodifestivalen i lördags.
Över fyra miljoner såg Loreen vinna Melodifestivalen i lördags.Foto: Scanpix

4 090 000.

Så många såg Loreen plocka hem segern med "Euphoria" i lördagens final i Melodifestivalen, visar siffror från MMS, Mediemätning i Skandinavien.

Det är den högsta tittarsiffran för evenemanget sedan 2006 års final då Carola vann med "Evighet". Eric Saades seger förra året sågs av knappt 3,7 miljoner.

– Man tror inte ens att det ska vara möjligt att nå fyra miljoner längre, säger SVT:s programbeställare för underhållning och sport, Martin Österdahl, som menar att framgångarna nåtts tack vare en kombination av saker: Ett starkt startfält med artister och låtar, programledare som fungerat bra – och få kisspauser för tittarna.

– Tidigare år har vi fått kritik för våra pausnummer. I år har det känts som att allt har suttit ihop och det har inte varit så många inspelade inslag, förklarar han.

Dirawis genombrott

Förutom att vinnaren Loreen blivit svenska folkets nya älskling så har även programledaren Gina Dirawi fått ett enormt genombrott i årets melodifestival.

Borde hon inte få ett eget program nu?

- Det finns många röster som gör det gällande. Vi är otroligt glada för henne.

Efter varje festival brukar ilskna röster höjas och kräva Christer Björkmans omedelbara avgång. I år har det varit lugnt på den fronten, trots att det på förhand talats en del om att Björkman nu har mer makt över festivalen än någonsin.

– Jag tror inte att han behöver avgå i år, säger Martin Österdahl med ett skratt.

– Han är briljant, han ska ha all kredd.

FAKTA

/Tidigare tittarsiffror finalen

2003: 3 813 000

2004: 4 105 000

2005: 4 054 000

2006: 4 242 000

2007: 3 976 000

2008: 4 046 000

2009: 3 592 000

2010: 3 870 000

2011: 3 667 000

2012: 4 090 000

Källa: MMS, Mediamätning i Skandinavien

Therese Lindström/TT Spektra