Han är skamlös 80-talsnostalgi

Nöjesbladets ständiga schlagerkrönikör sätter plus på alla låtar i kvällens deltävling

1 av 8
Robin Stjernberg
NÖJE

”You”
Artist: Robin Stjernberg
Text & Musik: R Stjernberg, L Deb mfl
Den vokala stormen från Hässleholm. ­Weilandets Tarzan. ”Idol”-favoriten blandar sång och emo-yl och tar i så att han ­nästan hostar upp sitt hjärta på scenen. Utlevelsen kan vara farligt för känsliga öron. Men ­Robins främsta segervapen är fortfarande låten. Med brittiska Florence And The Machine som inspiration och grund bygger upphovsmännen upp en emotionell och tre minuter lång berg-och-dal-bana. Serenaden är 24 karats radioguld.

”Vi kommer aldrig att förlora”
Artist: Eric Gadd
Text & Musik: Eric Gadd mfl
Gadd är en av landets mest konsekventa ­artister. Han var en av de första i Sverige som gjorde en egen och svensk och bra ­version av amerikansk soul. Han kändes länge som en nödvändig motreaktion mot rock. Men här omfamnar han ”fienden”. ”Vi kommer aldrig att ­förlora” är ett oväntat och rätt lyckat men tamt stilbyte. Och soulmusiken finns kvar, om än på lägre ­volym. Det låter som att Oskar Linnros nått medel­åldern och skaffat P4-skägg.


”Hon har inte”
Artist: Caroline af Ugglas
Text & Musik: Caroline af Ugglas mfl
”Snälla, snälla” var kanske mer direkt och tydlig. ”Hon har inte” är mer ”Om du lämnade mig nu” med Lars Winnerbäck än Janis Joplin. Och här är det texten som bär upp melodin och inte tvärtom. af Ugglas sjunger om det oundvikliga slitaget i ett långt förhållande. Om sår som inte går att plåstra om och uppgivenheten som drabbar den som blir lämnad. Bara när Caroline väger vartenda ord på guldvåg i frågan ”Vad har hon som jag inte har?” säger och uttrycker hon mer än resten

av startfältet. Det är inte en åsikt. Det är fakta.


”Jalla dansa sawa”
Artist: Behrang Miri
Text & Musik: Behrang Miri, A Wrethov mfl
Allez. Allez. Allez. Ja det var väl allt


”Hello goodbye”
Artist: Erik Segerstedt & Tone Damli

Text & Musik R Fredriksson mfl
En söt liten trudelutt om en bortamatch. Ni vet, en tillfällig sängmazurka. Ni vet, ett kvart i tre-ragg som avslutas med en hederlig gammal lakanskrynklare. Och ångesten som kommer som en pushnotis i läsplattan efteråt. Men när EMD-Erik och Tone Damli sjunger om dramat

låter det som om två tekoppar leker ryska posten. Det är helt och hållet musikens fel. Refrängen har finalfeeling. Men soundet måste vara en försmak av helvetet.


”Beggin”
Artist: Anton Ewald
Text & Musik: Fredrik Kempe mfl
Om Danny Saucedo och Eric Saade hade skaffat barn med varandra skulle han, om det nu blev en son, ha hetat Anton Ewald. Det känns som om en slug vetenskapsman har skapat den perfekta danspojken för Melodifestivalen 2013. Men det kanske inte finns plats för hur många söta hoppetossor som helst i tävlingen. Den stora nyheten i numret är annars att Anton använder sin mikrofon som en, ja, mikrofon och inte en stafettpinne. Räcker det för att upphovsmännens Justin Timberlake-jippo ska nå Friends arena?

”Burning flags”
Artist: Cookies N Beans
Text & Musik: Fredrik Kempe
Bidraget är svaret på frågan: hur skulle författaren Charlotte Brontë låta om hon flyttade till Nashville och satsade på country i stället? Barock och pampig countrypop utan krusiduller. Gruppen behöver egentligen inte tre draperier och pyro. Rösterna är låtens och numrets bästa specialeffekt. Även i det här märkliga och ­artificiella sammanhanget märks det att Cookies N ­Beans har trimmat sitt artisteri och uttryck genom åratal av turnéer, otaliga konserter och sena efterfester.


”In and out of love”
Artist: Martin Rollinski
Text & Musik: Thomas G:son mfl
Låten är pur gayporr och årets i särklass mest skamlösa 80-talsnostalgi. Burarna och youghurten och spermiedansarna är fortfarande obegripliga. Men säg den 70-talist som inte har dansat till den här låten på otaliga mellanstadiediscon. Men då hette låten ”Cheri cheri lady” eller ”Brother Louis” och framfördes av tyska ­duon Modern Talking. Martin Rolinski sätter varenda kamera med kirurgisk precision. Med en blick som skinkar på hela Pridefestivalen. Lysande.