Här hugger Bard en ”La Camilla-docka”

Publik upprörd efter Army of Lovers show: ”Riktig jävla mobbning”

1 av 3 | Foto: TIPSBILD / PRIVAT
2013 Under Army of Lovers spelning knivhögg Alexander Bard en sexdocka upprepade gånger. Flera i publiken blev upprörda och såg det som en attack på Camilla Henemark.
NÖJE

Här knivhugger Alexander Bard en ”La Camilla”-liknande docka under konserten.

Om och om igen.

– Riktig jävla mobbning, säger en konsertbesökare.

Natten till söndag: Camilla Henemark efterfestar med melodifestivalgänget.

Samtidigt spelar Army of Lovers på nattklubben Kolingsborg i Stockholm, där de bland annat framför schlagerbidraget ”Rockin’ the ride”.

På en guldtron, liknande den som La Camilla använde i

Melodifestivalen, sitter en mörkhårig, uppblåsbar sexdocka.

”Riktig jävla mobbning”

Flera konsertbesökare som Nöjesbladet har varit i kontakt med drog parallellen till Camilla Henemark.

– Det var självklart att det var La Camilla. Dockan satt på tronen och hade svart hår, så det var underförstått, säger en konsertbesökare till Nöjesbladet.

– Det var solklart, säger en annan.

När bandet, som numera består av Alexander Bard, Jean-Pierre Barda och Dominika Peczynski, framför låten ”Tragedy” lyfts dockan ur tronen.

Alexander Bard plockar fram en kniv och börjar hugga dockan upprepade gånger.

– Jag blev så upprörd. Riktig jävla mobbning. Tyckte det var ganska magstarkt. Och orättvist. Hur kan man göra så mot Camilla? säger en konsertbesökare.

– Alexander tog fram en kniv och högg Camilla-dockan fyra gånger. Sedan, när de gick av scenen lät de dockan ligga kvar, kanske som ett symboliskt avslut.

Bard förnekar

När Nöjesbladet når Alexander Bard förnekar han att dockan var tänkt att föreställa Camilla Henemark.

– Nej, det stämmer inte. Det är en docka, säger han och fortsätter:

– Numret var riktat till publikens kärlek för dramatik. Att det pågår mycket dramatik om och omkring Army of Lovers är ingen större hemlighet.

Flera åskådare gör kopplingen till Camilla, hur ser du på det?

– Publiken är fri att göra vilka tolkningar den vill. Konst frodas av att vara ambivalent och lämna tolkningen till publiken.

Så, vad var tanken med det här?

– Låten handlar om att även om publiken tycker om när melodier är vackra eller glada så är det drama som de verkligen älskar. Låten heter ”Tragedy” och vi ville illustrera det på ett nytt spännande sätt på scenen. Därför valde vi att gör på det här sättet, där det i koreografin bland annat ingår att jag knivhugger en docka.

Nöjesbladet har sökt Camilla Henemark utan framgång.