En teknisk färd med fart & flärd

Här är tekniken bakom ett av de mest avancerade projekten i Aftonbladets historia: Schlagerresan

1 av 2
HÄNG MED PÅ RESAN
NÖJE

■ ■ Två bilar.

■ ■ Fem kameror och mikrofoner överallt.

■ ■ Ett trådlöst nätverkssystem speciellt framtaget för Melodifestivalsatsningen.

■ ■ Här är tekniken bakom ett av de mest avancerade projekten i Aftonbladets historia: Schlagerresan.

Inne i bilen

I bilen färdas Tobbe & Trus med gäster. De sistnämnda i baksätet. Som ni ser är det fyra kameror i bilen och pilen är i vilken riktning de filmar.

Kameran längst fram i bilen sitter på instrumentbrädan. Den längst bak bakom nacken på den som eventuellt sitter i mitten­sätet.

Tobbes iPad är kopplad till de två bildskärmarna i baksätet, så det som syns i Ipaden kan visas i bildskärmarna. Ipaden är också, precis som kamerorna, kopplade till bildmixern vilket betyder att det som visas i Ipaden kan visas i livesändningen.

Det sitter dessutom mikrofoner monterade i taket på bilen, samt myggor på programledarna.

I bagageluckan

Här finns bildmixer och ljudmixer. De är båda kopplade till Ipads hos bildproducenten och ljudproducenten. Livesändaren är den som skickar ljud och bild till aftonbladet.se. I bagaget finns även en router som gör att huvudbilen och följe­bilen kan skicka signaler till varandra (ett helt nytt system speciellt framtaget för Schlagerresan). Kameror och mikrofoner är kopplade till bildmixer respektive ljudmixer. I bagaget finns också extra batterier som driver allt, bilbatteriet orkar inte det ensamt.

Skulle följebilen och huvudbilen komma mer än 100 meter ifrån varandra bryts signalen mellan dem och kamerorna klipper automatiskt till den som sitter på instrumentbrädan längst fram i bilen.

’Jag fick köra mot rött - två gånger’

Ett ögonblick Helena Trus, 32, reporter på Nöjesbladet som i dag ger sig ut på den andra etappen av Schlagerresan tillsammans med Tobbe Ek.

Ek och Trus i framsätet.
Ek och Trus i framsätet.

Vilka gäster kommer att dyka upp i morgon?

– Vilka kommer inte!? Sanna Nielsen, Martin Stenmarck, Panetoz, Fredrik Kempe, JEM, ”Babsan” och Roger Morgan. Fråga mig inte hur alla ska få plats.

Hur gick egentligen bil­resan förra gången?

– Bilen rullade lika mjukt som glass ner för strupen. När jag inte hade känsel kvar i högerfoten tog Rickard Herrey över ratten. Det svåraste var att köra ifrån ett hundratal överexalterade ”Paradise hotel”-Samir-fans i Malmö - utan att köra över deras små fötter.

Hur var det när fansen överföll er?

– Det var hetsigare stämning än när Justin Bieber besökte Sverige förra året. Kidsen bankade så hårt på rutorna så jag trodde de skulle spricka. Men, om jag ska vara ärlig så var jag i stunden mest orolig över att det skulle bli repor i guldfolien som täcker hela bilen. Tack vare poliseskorten fick jag lov att köra mot rött två gånger.

Hur kan våra läsare och tittare delta i er resa?

– Vi är så moderna att våra läsare kan nå oss via Twitter och Instagram. Så bombardera oss med frågor och kommentarer. Eller så kan ni ringa Tobbe Ek direkt på nummer. 070… nä, bara skoja.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Fred på jorden. Och torrt väglag.

Det här är Helena

Namn: Helena Trus. Ålder: 32. Yrke: Reporter på Nöjesbladet. Bor: Varmdö. Civilstånd: Gift. Aktuell: Schlagerresan tillsammans med kollegan Tobbe Ek där duon bilar kors och tvärs mellan Melodifestivalens deltävlingar.

Interagera med bilen

Facebook: facebook.com/schlagerresan

Twitter & instagram: @schlagerresan

Hashtag för samtliga: #schlagerresan