Anton Ewalds rädsla: Få micken i skrevet

Tricket ska lyfta Anton Ewalds scenshow: Går det fel lägger jag mig i fosterställning

1 av 11
NÖJE

Här är uppskjutet som ska lyfta Anton Ewalds show.

Om den inte hamnar fel, det vill säga.

– Blir den uppskjuten i skrevet kommer jag få lägga mig ner i foster­ställning, säger han.

I fjol tog han sig till final via Andra chansen.

I år har han och låten ”Natural” oddsmakarna på sin sida. Och har lärt sig att hålla micken nära mun.

– Då var det första gången jag höll i en mick, typ. Jag blev lite skygg i början innan jag vande mig vid uppmärksamheten. Det vände ju över en natt, och jag älskar uppmärksamheten, säger Anton Ewald, 20.

Till på lördag måste han också lära sig att fånga mikrofonen rätt, då den i slutet av numret skjuts upp genom en lucka i scengolvet.

Ett trick i tonartshöjningen som ska lyfta hans show.

– Den får inte blir uppskjuten i skrevet, då kommer jag få lägga mig ner i fosterställning.

I går repeterade han för första gången på scenen i Örnsköldsvik.

”Dansar arslet av mig”

– Det kändes som ett första rep, saker som inte är på plats. Allt ska bli bättre. Det är en tuff låt att sjunga till och samtidigt dansa. Men jag känner ingen stress.

– Min show är på riktigt, jag dansar arslet av mig som vanligt.

Han har siktet inställt på finalen, där han i så fall skulle möta både Yohio och Oscar Zia.

– Må bästa man vinna. Den som bjuder på bäst show vinner. Och av det som jag har sett så har jag en bra chans …

Anton Ewald strävar också utanför landets gränser.

– Det var självklart att tävla igen. Det är Sveriges bästa tv-produktion. Jag vill representera Sverige i Eurovision, visa att vi har världsakter i Sverige, att vi är up to date. Det vore svinkul att vinna, jag hoppas att jag vinner, säger han.

Nobbat julgalor

Sedan Melodifestivalen i fjol har han fokuserat på att bygga en bas i Sverige.

– ”Close up” spelas på MTV hela tiden och i Tyskland, Österrike och Schweiz. Jag känner hur fansen ökar även utanför Sverige.

Sedan det stora genombrottet förra året med ”Begging” har Anton tillsammans med sitt team, som bland annat består av pappa Mattias Ewald, jobbat efter en genomtänkt strategi.

I november förra året hoppade han av ”Idol” efter att TV4 försökte få honom att dumpa sin nya singel för att i stället köra debutsingel ”Begging”.

– Ingen ska sätta mig på plats. De ändrade alla förutsättningar och då kunde jag inte ställa upp. De blåste mig, säger han.

Det är inte första gången som Anton Ewald tackar nej till stora jobb.

Vad mer har du tackat nej till?

– Julgalor och färjor – det känns inte så mycket superstar … Syns man varje dag så kommer folk att tröttna. Det gäller att värna om att inte överexponera varu­märket.