SVT fälls – för Samirs klädkupp

1 av 4
Samir Badran i green room under Andra chansen.
NÖJE

Han borde helt enkelt ha fortsatt bada naken.

Samir Badrans klädkupp under Melodifestivalen kostar SVT 100 000 kronor.

Kanalen fälls för reklam av Granskningsnämnden.

Ja, att klä av sig på bästa sändningstid kan spontant låta som den dåliga idén.

Det är det inte alltid. Ibland är det att klä på sig som orsakar problem.

Nu fälls SVT av Granskningsnämnden för reklam efter Samir Badrans, 26, ombyte i direktsändning. Straffavgiften ligger på 100 000 kronor och ska betalas av kanalen.

”Är min trash t-shirt”

Klädkaoset, som skedde under Melodifestivalen tidigare i år, briserade när Badran plötsligt satt i greenroom iklädd en t-shirt med märkesloggan på bröstet.

Det var efter sitt framträdande med Samir & Viktor, där duon dansade avklädda i en pool under sitt bidrag "Bada nakna", som Samir klädde på sig för att ta emot resultatet.

Att göra reklam i SVT är strängt förbjudet och kanalen hade, enligt egen utsago, informerat Samir om att han inte fick använda tröjan i sändning – även utanför scenen.

Något som artisten själv inte var varse om.

– Det här är min trash t-shirt som jag använt i greenroom. Det är fan inte ens ett märke. Jag har använt den varje dag så jag tänkte att det var lugnt, sa Samir efteråt.

– Herregud, jag ber om ursäkt till SVT, Christer Björkman och alla som jobbar med Melodifestivalen. Stäm mig och ta ut mig ur finalen så kan jag dra till Thailand istället.

Nu blir det kanalen som får böta en lyxigaret Thailandresa i stället.

Nöjesbladet har sökt Samir Badran