Så blåögt och naivt att det är obegripligt

1 av 2 | Foto: ROBIN LORENTZ-ALLARD
DISKAS – OM MAN KÖPER RÖSTER Nu skärper SVT melodifestivalreglerna. Under en presskonferens berättade projektledaren Maria Ilstedt att deltagare som köper röster blir diskade. ”Våra tävlingsregler har en paragraf som säger att man inte får köpa en tjänst för att marknadsföra ett bidrag. Och det inkluderar nu även att köpa röstningsförfaranden. Gör man det blir man diskvalificerad”, säger hon.
NÖJE

Och det blev en regeländring.

Och Svenska spel stoppade vadslagningen i går.

Och SVT:s blåögdhet fortsätter vara både oförklarlig och vacker.

Och det är bara fredag.

Markus Larsson.
Markus Larsson.

Som Christer Björkman sa i en intervju med Aftonbladet:

– Jag är väldigt naiv, jag tror gott om alla och att man inte fuskar.

Han syftar, för tydlighetens skull, på Melodifestivalens svar på dopning – att köpa röster genom att programmera en dator i Västergötland som våldsringer på ett bidrag. En sorts robot.

SVT handlade i god tro. Röstsystemet byggde på ett förtroende mellan tittarna och musikbranschen och artisterna och public service. Ett handslag i tomma luften. Tjäna, tjäna.

Det finns något gammeldags och blåögt över den inställningen, något hederligt och anständigt som tyvärr har gått förlorat med tiden. Det är lätt att bli nostalgisk när den totala bristen på cynism eller godtrogna enfalden – kalla det för vad ni vill – knackar på dörren och kliver in i offentligheten.

Det här är Sveriges största tv-program, och inte Keno.

Om röstsystemet är lätt att manipulera kommer någon, någon gång, att försöka skaffa sig fördelar. Genomslaget och pengarna och exponeringen i att gå till final eller Andra chansen är för stort och lockande.

Som flera it-experter redan har påpekat – SVT borde ha känt till riskerna och gjort någonting åt dem för flera år sedan. Och källor påstår nu att SVT till och med varit medvetna om röstningsrobotar sedan 2008. Och SVT hade ingen aning och håller fast vid sin nyandliga tro att ingen orkade eller ville mygla. Och tjäna, tjäna.

Regeländringen innebär kanske inte att liknande röstattacker försvinner, men de lär bli färre eftersom det nu får konsekvenser. Att begränsa antalet röster från ett abonnemang till 20 stycken som i Eurovision song contest skulle antagligen trötta ut fuskmuskeln ytterligare. För inte handlar tveksamheten inför en sådan begränsning om att SVT vill dra in pengar på så många röster som möjligt? Absoluuuut inte.

Vem eller vilka köpte sina röster? Vilket år? Hur många gånger har det skett? Går det ens att veta?

Sådana tonartshöjningar hänger fortfarande kvar i luften.

Dessutom har alla fått en syndabock och ett uttryck som hädanefter kan användas efter konstiga resultat i Melodifestivalen.

Det går att sammanfatta i en hashtagg på Twitter:

#detvarroboten