Bara att hålla i sig när Danny släpper loss

Kristin Lundell plussar Saucedos nya krogshow

1 av 6
MUSIK

Danny som krogshowsartist - är han redo för det?

Jajamän.

När han strösslar hits i maxiformat är det bara att hålla i sig.

FAKTA

Danny Saucedo

Show på Hamburger Börs, Stockholm.

Regi: Fredrik ”Benke” Rydman.

Manus: Martin Luuk.

Spelas till och med 29 april.

Det är såklart medverkan i ”Så mycket bättre” som varit den sista sparken rakt uppåt i nöjesbranschen för Danny Saucedo.

Nog för att Danny, snart 31, gjort sina voltor i Melodifestivalen och i år firar ett decennium som artist. Men att leverera en krogshow när man just passerat trettio? Är det inte samma sak som att ge ut sin biografi när man är tolv?

När man dessutom är en hel och ren svärmorsdröm fri från skandaler och kontroverser. Inte kan väl det bli så vidare vild show av det? Är nästa steg att Amy Diamond sätter upp den självbiografiska föreställningen ”Je ne regrette rien”?

Äh.

Hiva undan alla sådana tankar och gaffatejpa fast er vid inventarierna för när Danny slänger in 80-talisterna i den svenska krogshowsbåten blir det åka av.

”Satan vad han kan dansa”

Det som Danny saknar i livserfarenhet tar han nämligen igen i dans. Satan vad han kan dansa.

Och sjunga. Och vara precis så charmig att det aldrig slår över till sliskigt inställsamt. Benke Rydmans koreografi är dessutom ursnygg precis som scenografin. Då har vi inte ens börjat prata om de mäktiga ljusprojektionerna.

Showen öppnar med en klassisk Las Vegas-tolkning av ”Amazing” innan Danny vänder helt om. Det här ska han ju göra på sitt sätt. Danny Saucedo som det svenska alternativet till Justin Timberlake.

Texten, skriven av Martin Luuk, är trevlig och smårolig. En gnutta allvar, en dos humor och så lite matematik. Däremellan strösslas det med låtar som levt sitt liv med betydligt större miljöer i åtanke. Det är lite som att trycka in en påfågel i ett hönshus. På ett bra sätt.

Radiohits, sina tolkningar från TV4-programmet och så Mello: Danny levererar en fullträff för ”Så mycket bättre”-publiken.