Melodifesten tappar tittare

MUSIK

Intresset för melodifestivalen fortsätter att minska.

Mer än 400 000 tittare har övergett programmet sedan första delfinalen i Växjö.

- Det är precis vad vi förväntat oss, säger Svante Stockselius, nöjeschef på SVT.

Knappt 2,2 miljoner svenskar bänkade sig framför tv:n för att se Melodifestivalen i lördags.

Därmed har SVT tappat mer än 400 000 tittare sedan schlagerkarusellen inleddes i Växjö för två veckor sedan, då siffran var uppe i över 2,6 miljoner.

Men Svante Stockselius, SVT:s nöjeschef, är inte det minsta bekymrad över tittarraset. Tvärtom.

- Jag blev otroligt glad när jag såg siffrorna. Det betyder att vi har varit över två miljoner på alla tre kvaltävlingarna. Det överträffar med råge alla förväntningar som vi hade, säger han.

Men siffrorna går ju stadigt neråt?

- Ja, men det är ganska naturligt, det är precis vad vi hade förväntat oss.

Tror du inte att folk börjar tröttna?

- Nej, inte särskilt mycket tyder på det, säger Stockselius.

Anna Hansson