Shakira har bara börjat

...och hon blir bara bättre och bättre

MUSIK

En hel del förståsigpåare sa en hel del om 2002. Ingen av dem band samman de här sju bokstäverna i den här ordningen: SHAKIRA.

Shakira blir bara bättre
Foto: SONY
Shakira blir bara bättre

Hon kom från ingenstans som etta på singellistan den 27/1 med ”Whenever wherever”. Då kom chefen:

– Har du hört den här låten?

Redan nästa morgon körde han in videon till ”Whenever wherever” i videon och hade jag inte fattat det förr fattade jag det nu: This girl can dance. Trots det kändes det som en chansning att låta henne pryda Puls omslag den 8 februari.

En hitsingel, okej, men väckte hon läslust? Albumet ”Laundry service” släpptes samma dag och hade inte satt sig. Kanske var hon bara en dagslända?

Men albumet sålde.

Medan folket sa ett rungande Ja! sa recensenterna ett rungande Nej! ”Laundry service” fick en etta i betyg i både Expressen och Aftonbladet.

Sånt kan man bry sig om tills man sitter på en fest runt midnatt när allting är trött och mittemellan och ”Whenever wherever” åker på och volymen är hög och dansgolvet får liv.

Ni fattar. Killarna därute kanske fortfarande står hemma framför spegeln och lirar luftgitarr.

Tjejerna står hemma framför spegeln och gör en Shakira.

Och medan starkölsberusade killar som spelar luftgitarr på fester alltid varit en vämjelig syn, kan hemmagjorda versioner av Shakiras korsning av mag- och jazzdans till och med mäta sig med originalet.

Det är ingenting mindre än en kulturgärning av den colombianska popstjärnan. Det slutgiltiga beviset på ett överrumplande och lyckat bakhåll.

Som alla lyckade bakhåll var det välfinansierat och välplanerat.

Till att börja med gäller det att komma ihåg en sak: Shakira var bara okänd för världens icke spansktalande. I Colombia hade hon varit en stjärna sen de tidiga tonåren och efter sitt tredje album ”Piez descalzos” (Barfota) hade hon Spanien och Latinamerika vid sina fötter. Nästa album, 1998 års ”¿Dónde están los ladrones?” (”Var är tjuvarna?”), sålde dubbel platina i sju länder, däribland USA.

Men USA består av mer än spansktalande kubaner och latinamerikaner och Europa består av fler länder än Spanien. Här har ni en man som kände till det: Tommy Mottola, vd och styrelseordförande på Sony Music Entertainment.

Han visste att det var guldläge. Shakira hade ju redan bevisat att hon hade stjärnkvalitet nog att lysa upp stora delar av jorden. Säger sig självt att oddsen var goda för att hon skulle kunna lysa upp hela planeten, bara hon sjöng in ett album på engelska.

– Jag hade länge diskuterat med Shakira om den bästa tidpunkten för ett engelskt album, för hon var konstant sugen på att göra ett. Men jag kände att hon först skulle erövra hela den latinska världen, att det från den positionen var mycket lättare att slå i genom i resten av världen.

Världserövring kostar i resurser och pengar.

Tommy Mottola, utanför musikbranschen mest känd som mannen som lanserade och gifte sig med Mariah Carey, öppnade självklart plånboken.

– Vi har bara sett början ännu. Andrasingeln ”Underneath your clothes” har precis släppts och vi har ett helt år framför oss av mera singlar, mera videor, mera promotion och turnéer, säger han.

Tommy Mottola är en tungviktare. Det är också Freddy DeMann, Shakiras manager. Han hade mer eller mindre pensionerat sig när han en dag råkade se Shakira på tv och fick tillbaka arbetslusten.

– Jag blev helt galen och sa till min fru: ”Den tjejen kommer att bli en stjärna. Vem är hon?” Shakira har det. Kan inte beskriva det bättre. Jag vet att hon kommer att gå hela vägen.

Ett av hans första drag var att fixa ett mångmiljonkontrakt i dollar med Pepsi?

Bland dem Shakira samarbetar med på ”Laundry service” märks en av pionjärerna i gränsöverskridande latin-pop: Gloria Estefan. Hennes man, Emilio Estefan jr, är exekutiv producent. Glenn Ballard – är en av låtskrivarna.

Allt det där är jättebra och jätteviktigt.

Men. Till skillnad mot de tonårspop-snärtor hon ofta jämförs med – Britney Spears och Christina Aguilera – har Shakira personlighet. Hon har själv eller i samarbete med andra skrivit samtliga låtar på ”Laundry service”. Hon kan spela gitarr, munspel och slagverk. Och, som det står på omslaget: ”The entire album produced by Shakira”.

Shakiras personlighet lyser igenom i den egensinniga mixen av rock, latin och tongångar från Mellanöstern.

Den lyser igenom i texterna. Här har vi en tjej som hyllar sin älskling och som skäl till att hon behöver honom sjunger: ”So I find a reason to shave my legs every morning” och ”So I learn to cook and I finally lose my kitchen phobia”.

Man kan inte bli annat än glad.

I en annan refräng får hon in både Bahrein och Beirut och tro mig, där har ni två städer vars namn amerikansk och svensk publik aldrig förr gått och och nynnat på.

Man kan med fog hävda att Shakira är den första latin-pop-artisten med spanska som huvudspråk att nå ut på den engelsktalande marknaden.

När allt kommer omkring: Marc Anthony, Jennifer Lopez, Gloria Estefan, ja, till och med Enrique Iglesias och Ricky Martin, är antingen födda eller uppvuxna i USA.

Shakira behärskade inte ens det engelska språket för tre år sen?

Tore S Börjesson (tore.borjesson@aftonbladet.se)