”Det är bara musik i huvudet hela tiden”

MUSIK
The Ark – som de ser ut i dag.
The Ark – som de ser ut i dag.

Man fattar graden av besatthet när man hör henne återge följande händelse.

– Han kanske var 6 år och kom fram till mig och sa: ”Mio, det är bara musik i huvudet på mig hela tiden, är det så för dig också?” Vid det laget hade han gjort kaffeved av sitt första trumset och fått ett nytt och större. Han spelade hela tiden och skrev låtar? När han var 11 köpte jag honom en elgitarr?

Viktor Björnberg beskriver Sylle som en kille som levt för musiken och tagit resten med en klackspark.

– Han var ansvarslös och sket i det mesta. Minns en gång när han fick studiemedel? Han köpte sprit för alla pengarna och gick inte i skolan över huvud taget. Men han är en jävligt bra trummis. I musiken är han verkligen seriös.

Enligt Bruno Isaksson är i dag samtliga medlemmar bra och personliga musiker.

– Jag kände ju Jepson när han lärde sig spela gitarr på högstadiet och han har vuxit väldigt mycket. Det kanske tekniskt sett finns mycket bättre gitarrister, men det skulle inte bli samma sak.

Viktor Björnberg delar åsikten och målar dessutom en bild av Jepson som The Original Rockstar:

– Han fick tidigt smak för rockstjärnestilen, tjejer, fester? Alltså, han är en otroligt rolig människa. Redan innan Ark var kända visste alla kretsar i Sverige vem Jepson var. Alla hade träffat eller hade nån koppling till honom, ofta hade han haft sex med nån som nån kände? Han är otroligt bra också när det kommer till allvarliga saker. Man kan anförtro honom vad som helst, han förråder aldrig en hemlighet. Men han är väldigt försiktig med att prata om sånt som är viktigt för honom, där kan han nästan vara lite sluten?

I januari 1999 blev namnet The Ark rikskänt bland musikintresserade. Det berodde på Leari.

The Cardigans och The Ark hade sin bas i Malmö. När Cardigans basist Magnus Svenningsson hade drabbats av ett sammanbrott kallades Leari in som ersättare till den väntande USA-turnén.

Cardigans turnerade i USA med Kent som förband. Leari hängde med Jocke Berg och kompani och försatte inte chansen att propagera för sitt band.

Det i sin tur ledde till det sista steget före genombrottet. Direkt efter millennieskiftet åkte The Ark på Sverige-turné som förband till Kent och släppte singeln ”Let your body decide”, som blev en hit. Singel nummer två, ”It takes a fool to remain sane”, tog bandet till stjärnhimlen. Det var inte bara en hit. Det var ett själfullt och engagerande ställningstagande för tolerans och ett ifrågasättande av det vi konventionellt definierar som normalt, suveränt uttryckt i en text som tål att läsas för sig själv, men som växer hundrafallt till musiken och Olas röst.

En programförklaring, en livshållning: koncentrerat i en låt.

– Ola är ett geni. Han kommer på saker man inte tänkt på innan som är helt självklara. Som ”It takes a fool to remain sane”, en fantastiskt berörande låt, går inte att missa budskapet och det är ett jätteviktigt budskap, säger Viktor Björnberg.

Den 25 september 2000 släpptes debutalbumet ”We are The Ark”.

En aha-upplevelse.

Även om influenserna var uppenbara – 1970 talets glamrock och rockmusikaler – var de likafullt oväntade. Gamla ingredienser, ja, men mixade till en ny cocktail.

– Det är fantastiska låtar, gränsöverskridande musik, det märker man också på publiken, Ark har småungarna men också gubbarna och tanterna i 50 och 60-årsåldern. De har redan mutat in ett territorium i folkhemmet. Trots att de sjunger på engelska. De sålde över 100 000 exemplar med ett debutalbum på engelska i Sverige. Har aldrig hänt förut, säger Robert Jelinek.

The Ark omdefinierade också vad det innebar att vara rockstjärna. Här kom fem killar som öppnade famnen mot publiken och tittade på den i stället för på sina egna skor. De sa: Livet är en fest och varenda en av er där ute är bjudna. The Ark tog på sig plikten att vara underhållande. Men alltid med ett allvar i botten. När de 2001 gjorde ett bejublat gig på Hultsfred ställde sig Ola Salo mitt i showen och höll ett tal, en predikan. Under 10-15 minuter vidareutvecklade han budskapet i ”Let your body decide” och ”It takes a fool to remain sane” och hade publikens oavbrutna uppmärksamhet.

– Det handlar absolut om att jag en gång i veckan såg min pappa stå och predika, det är naturligt för mig? En stor utmaning, att komma på vad jag ska säga, att ha täckning för att stå och prata så länge.

Den 26 augusti kommer det nya albumet: ”In lust we trust”. Redan det förra albumet väckte uppmärksamhet utomlands, framför allt i Italien, men det gavs inte ut i den engelskspråkiga världen. Nu är målet att slå i England och USA.

– Det jag hört av det nya materialet är fantastiskt. De är nästan uppe i ABBA:s trakter och krafsar i låtkvalitet. De har inte långt kvar dit, säger Robert Jelinek.

Tore Börjesson