De dansar in miljoner

Aftonbladet har kartlagt supersuccén ”Riverdance”

1 av 4 | Foto: ULF HÖJER
HYLLADE - MEN INTE PÅ IRLAND "Riverdance" gör succé i stora delar av världen. I dag har 1,2 miljarder sett dansarna på konsert eller tv. Men i hemlandet Irland är alla inte positiva till gruppen, som fått kritik för att vara en McDonaldsvariant på irländsk kultur. Truppen består dessutom till 40 procent av icke-irländare.
MUSIK

De är hårt kritiserade hemma på Irland.

Men "Riverdance" tröstar sig med världens kärlek - och fortsätter att dansa in mångmiljardbelopp.

- Det ser onekligen bra ut, säger producenten Julian Erskine.

De dansar in miljarder

Dansarna Breandan de Gallat, 33, och Joanne Doyle, 29, är slitna.

En sen kväll på krogarna i Stockholms city sätter sina spår. Men läget är under kontroll inför kvällens premiär i Globen.

När "Riverdance" startade var danstruppen förknippad med hårt festande.

Irländska ungdomar fick turnera i världen för första gången och sög i sig allt ur upplevelsen.

- Det var som ett stort party, en galenskap. Det var en chock att möta en jättepublik för första gången och ingen av oss var riktigt förberedd på den kicken. Då var det inte konstigt att man inte gick raka vägen i säng efter showerna, säger Joanne.

5 000 föreställningar

I dag är det betydligt mer disciplinerat. Joanne och Breandan är kuggar i ett vältrimmat jättemaskineri där dansare och sedelpressar stampar perfekt i takt.

"Riverdance" fick sitt monumentala genombrott i mellanakten av schlager-EM 1994.

- Jag tänkte direkt att det här skulle bli enormt. Hade någon bett mig satsa mina 100 000 kronor i sparpengar på det, hade jag gjort det, säger dansaren Breandan de Gallat.

Efterfrågan på irländsk massdans visste inga gränser och världsturnéerna avlöste varandra.

I dag har 1,2 miljarder människor sett "Riverdance" på konsert eller tv.

Sammanlagt har över 5 miljarder kronor dansats in på 5 000 föreställningar. Och fansen bygger egna "Riverdance"-universum med specialdesignade smyckeskollektioner, nallar, handmålade dockor, tröjor, affischer, nyckelringar, muggar och köpvideor.

Allt med koppling till dans och irländsk mytologi.

Får kritik hemma

I hemlandet Irland finns en hatkärlek till gruppen. Vissa ser "Riverdance" som en bra ambassadör, andra kritiserar gruppen för att vara en McDonaldsvariant på irländsk kultur. Truppen består dessutom till 40 procent av icke-irländare - amerikaner, kanadensare och australier.

- De som är negativa tycker inte att vi representerar Irland. Vissa ska ju slå ner på allt som är framgångsrikt. De tycker att vi hör hemma på museum. Men det är framför allt journalisterna som skriver sånt, säger Breandan de Gallat.

Joanne Doyle:

- Alla har en åsikt om oss hemma, men väldigt få har sett oss där. Jag menar, vi har faktiskt spelat mer i Bremen än i Dublin.

I kväll når "Riverdance" Sverige. Här väntar 14 näst intill utsålda shower i Globen i Stockholm och Scandinavium i Göteborg. I "Riverdance"-imperiet kallas den aktuella truppen för "The Liffey", och har Europa och Asien som arbetsfält.

Planer på att utöka

Samtidigt erövrar ytterligare två "Riverdance"-trupper resten av världen. I USA turnerar "The Lagan". Och "The flying squad" - "Stormtruppen" - står redo för framträdanden på pr-jippon och företagsspelningar.

Det kostar drygt 3,5 miljoner kronor i veckan att hålla de över 200 artisterna och teknikerna i "Riverdance" i gång. Men det finns resurser - och planer på att utöka verksamheten.

- Vi kommer att starta ytterligare en trupp i slutet av nästa år för att svara upp mot efterfrågan, säger producenten Julian Erskine.

För världen har inte fått nog av "Riverdance".

- Vi bokar framträdanden ett år i förväg. Och det ser onekligen bra ut inför 2003, säger Julian Erskine.

Kostar 3,5 miljoner - i veckan

Flera olika trupper

Alla förtjänar 15 minuters berömmelse. "Riverdance" fick sju minuter i schlager-EM 1994. I dag är danssuccén en mångmiljardindustri på ständig turné. 1,2 miljarder människor har sett "Riverdance" på tv eller konsert. Showerna har dragit in svindlande 5 miljarder kronor. Och den egna smyckeskollektionen, tröjorna, affischerna och videorna spär på klirret i kassakistan. I kväll når "Riverdance" Stockholm. Aftonbladet har kartlagt dansimperiet.

Dan Panas