Plus på Madonnas filmer

”Susan, var är du?” (1985)

MUSIK

"Madonna är tuff, självständig, skitigt nonchalant och hennes sätt att klä sig i strumpebandshållare och prickiga boxarkalsonger kommer säkert att få många efterföljare här i Sverige."

Magnus Janson

”Shanghai surprise” (1986)

"... Madonna är sannerligen ingen Katharine Hepburn. Skådespeleriet är en av filmens brister, det spelas hela tiden över på karikatyrens gräns. 'Shanghai surprise' luktar skolteater – men med påkostad dekor." Jens Peterson

”Who's that girl” (1987)

"Who's that girl? Hela världens popstjärna. What's her goal? Hela världens filmstjärna. What's her chance? Mindre och mindre för varje film?" Jan-Olov Andersson

”Dick Tracy” (1990)

"Jämfört med gårdagens vampar är hon inte mycket att hetsa upp sig över. Madonna är mer Jessica Rabbit än Marlene Dietrich. Hon är lika barnvänlig som resten av 'Dick Tracy'."

Jens Peterson

”In bed with Madonna – Sanning eller

konsekvens?” (1991)

” Madonna visar upp sig som en kvinna som står för någonting. Det är alldeles uppenbart att hon med den här filmen vill rasera tabun och avdramatisera sådant som många inte talar öppet om: sex, homosexualitet, alkoholism, hyckleri i största allmänhet."

Jan-Olov Andersson

”Tjejligan” (1992)

"Madonna är... tja, Madonna. Fräck och gapig även som sporttjej på 40-talet. (...) 'Tjejligan' har många skratt och några tårar i ögonvrån. Riktig bio."

Jens Peterson

”Älska till döds” (1993)

"I USA har både Madonna och filmen fått kalkonrykte. Så usel är varken hon eller själva filmen. 'Älska till döds' är bara en rätt dålig B-thriller. Varken mer eller mindre."

Jan-Olov Andersson

”Evita” (1996)

"När den fjärde låten börjar med Madonna tårögd i sängen blir det mer skrattretande än gripande."

Jens Peterson

”Det näst bästa” (2000)

"Skildringen av bögar känns väldigt klichéfylld, man blir nästan lite förvånad över att Everett – själv homosexuell – har ställt upp på det. Men annars är det inget fel på skådespeleriet eller historien i sig." Jan-Olov Andersson