Var är melodierna Madonna?

MUSIK

MADONNA

American life (Maverick/Warner)

POP

Madonna har blivit hård och kall.
Foto: WARNER
Madonna har blivit hård och kall.

I det brittiska magasinet Q:s majnummer radas samtliga singlar som Madonna gjort fram till fjolårets ledmotiv till James Bond-filmen "Die another day".

55 totalt.

Det är kanske den bästa och tydligaste historiebeskrivningen om Madonna som går att göra. Det vill säga om man för några ögonblick struntar i diverse äktenskap, avsugningar av ölflaskor, boken "Sex" och hennes roll som stilbildare och provokatör.

Singlarna har alltid varit större än skivorna - få har definierat sitt eget artistskap på drygt tre minuter lika framgångsrikt och konsekvent som Madonna.

När någon ställer upp singlarna i kronologisk ordning ser man också var kreativiteten började plana ut, precis mellan "Vogue" och "Hanky panky".

Båda två släpptes 1990. Den sista i samband med hennes roll i filmen "Dick Tracy". Efter "Vogue" har Madonna slutat göra klassiska poplåtar.

Nä, faktum är att inga William Orbit-samarbeten eller de storslagna balladerna som släppts sedan dess kommer

i närheten av en "Holiday", en "Like a virgin", en "Live to tell", en "Papa don"t preach", en "Into the groove" eller en "Like a prayer".

Madonna verkar ha glömt bort sin första kärlek - de omedelbara refrängerna och melodierna - och ersatt dem med en alltmer ängslig och småtråkig ambition att hinna ikapp en nydanande samtid som hela tiden springer ifrån henne.

Det finns därför inga konkurrenter till Madonnas tidiga storverk på "American life" heller.

Precis som på förra skivan "Music" samarbetar Madonna med artisten och producenten Mirwais Ahmadzaï. Mirwais bäddar som vanligt in minimalistiska beats, stråkar, körer, akustiska gitarrer, enkla synthslingor och Madonnas röst i is.

Det låter bitvis väldigt hårt och kallt.

"American life" är en traditionell singer-songwriter-skiva som klätts i en modern, syntetisk klubbdräkt. Problemet är att själva låtmaterialet - alltid, ständigt och jämt den allra viktigaste byggstenen - aldrig överraskar, griper tag eller utmanar.

Det rullar bara på.

Den direkta "Hollywood", de vackra balladerna "Intervention" och "Nothing fails" samt det avslutande dramat "Easy ride" är dock några undantag. I de lågmälda stunderna går det fortfarande att hitta förklaringar till varför just Madonna blivit ett av modern tids mest säljande varumärken.

För 13 år sedan kunde Madonna med jämna mellanrum hålla ens fulla uppmärksamhet i ett strypgrepp under drygt tre explosiva minuter.

Utan den förmågan passerar ett 49 minuter långt album långsamt och obemärkt förbi.

"American life" är för det mesta bara ett snyggt producerat bakgrundsbrus.

Markus Larsson