BWO:s video kryllar av varumärken

Men bandet får inte en krona

MUSIK

I videon till ”Barcelona” kryllar det av välkända varumärken.

Men någon sponsring av BWO handlar det inte om.

– Vi använder bara saker vi gillar själva, säger Alexander Bard.

En datortillverkare.

Ett mattföretag.

Ett bilmärke.

En teleoperatör.

Och ett popband.

Där har ni ingredienserna till BWO:s nya videon till låten ”Barcelona”.

Företagens varumärken förekommer flitigt i videon – men tvärtemot vad man skulle kunna tro så rör det sig inte om sponsring av Alexander Bards synttrio.

– Det handlar inte om sponsring, det är jätteviktigt att poängtera. Du förlorar din trovärdighet som artist om det inte finns en koppling mellan dig och sakerna du jobbar med, säger Alexander Bard.

Bara sånt som de använder

De varumärken som syns i videon är tvärtom saker som Bard och hans bandkollegor använder sig av ändå.

– Absolut. Det är samma sak med kläder, då måste man ju välja kläder som man skulle använt i vilket fall som helst. Om Alexander Bard skulle gå runt i JC-kläder så skulle det ju inte se klokt ut. Så då väljer jag ju Yohji Yamamoto eller Fred Perry eller andra märken som jag gillar och står för, säger han.

Den bilden bekräftas av Tele 2 – ett av de företag som exponeras i musikvideon.

– Vi har inte gått in med några pengar alls. Som jag har förstått det så använder BWO våra tjänster och produkter ändå och det är vi naturligtvis glada för, säger Annika Kristersson, presschef på Tele 2 till aftonbladet.se.

I ett klipp i videon synar musikerna en katalog från golvtillverkaren Bolon.

– Jag har förstått att Alexander bard är förtjust i våra golv och ville använda dem i videon. Det här är något som är helt nytt för oss, säger Paulina Lundström, presschef på Bolon.

Alexander Bard:

– Vi använder bara produkter vi gillar och skulle använt oss av ändå. Jag vill skapa ett avlångt rum för att skapa en känsla av paranoia i videon, och då tänkte jag på en matta från Bolon. Jag har en sån på mitt kontor och tycker de är skitsnygga, så jag ringde och frågade om vi fick låna en matta av dem, och det fick vi, säger han.

Betalas av skivförsäljningen

Popstjärnan reagerar rent av kraftigt mot användandet av ordet ”sponsring” i sammanhanget.

– Sponsring är att få pengar av någon för att göra någonting – och så jobbar inte vi. Däremot om vi får låna en matta för att få ett rum att se 180 meter långt ut i en video så frågar vi såklart om det. Våra videor betalas av vår skivförsäljning helt enkelt. Det är så det funkar, säger Alexander Bard.