Bon Jovi om sitt nya album

”Det handlar om USA efter den 11 september”

1 av 2 | Foto: UNIVERSAL MUSIC
GILLAR SVENSK MUSIK Bon Jovi har fått svensk hjälp. Första singeln från "Bounce" blir "Everyday", skriven av Andreas Carlsson. Men bandet lyssnar också på annan svensk musik. - Just nu lyssnar jag mycket på The Hives, de är väldigt bra, säger Jon Bon Jovi.
MUSIK

NEW YORK

Bon Jovi är färdiga med sitt nya album "Bounce".

– Det är en skiva som handlar om att resa sig upp och komma tillbaka. Det handlar om USA efter den 11 september, men framför allt om hur vi som rockband rest oss upp gång på gång, säger Jon Bon Jovi.

Första singeln från ”Bounce” blir ”Everyday”, skriven av svenske Andreas Carlsson.

När de släppte sitt förra album "Crush" 2000 fick de ordentlig draghjälp av låtskrivaren Max Martin, som låg bakom albumets stora hitsingel ”It's my life”.

”The Hives är bra”

Men Bon Jovi lyssnar även på annan svensk musik.

– Det kommer alltid bra band från Sverige. Just nu lyssnar jag mycket på The Hives, de är väldigt bra. De står för en helt ny scen tillsammans med The Strokes och alla de där banden, det är cool garagerock, säger Jon Bon Jovi.

Jon Bon Jovi ser ut som en klassisk rockstjärna i helsvarta kläder, slitna cowboyboots och kolsvarta Gucci-solglasögon.

Trots sina 42 år, och 20 år med Bon Jovi, älskar han fortfarande rock"n"roll-livet och han pratar entusiastiskt om hur mycket bra rockband det finns nu.

– Jag lyssnar på allt från klassiska kompositörer till senaste skivan med Red Hot Chili Peppers eller Limp Bizkit. Men om det är något vi har lärt oss under våra 20 år som rockband så är det att hitta ett alldeles eget, unikt sound som vi håller fast vid. Det vore dumt av oss att börja haka på alla nya trender. Vi kommer inte att göra någon ”nu metal”-skiva, vi fortsätter göra det vi kan, det vi är bäst på, säger Jon Bon Jovi.

Om allt går som det ska kommer ”Bounce” inte bara innebära att Bon Jovi firar 20 år som rockband, utan också att de kommer att bli ett av väldigt få band i rockhistorien som har sålt mer än 100 miljoner skivor.

Hittills är de uppe i 94 miljoner, så om "Bounce" säljer lika bra som deras tidigare skivor väntas det stor fest nästa år.

Släpps i september

– När vi började kunde vi aldrig föreställa oss att vi skulle kunna sälja 100 miljoner skivor, inte ens i våra våtaste drömmar. Men det är inte det viktigaste med musik. Den största belöningen är snarare att veta att man kan förändra en annan människas liv, få folk att ha det lite roligt. Det är en fantastisk gåva att vi har fått göra det här i 20 år, säger Jon Bon Jovi.

”Bounce” släpps den 23 september.

Sverigepremiär

Se Bon Jovis nya video ”Everyday”

Martin Gelin