Live Nations anställda inblandade i biljettfusk

Uppgifter i SVT: Anställda säljer biljetter på svarta marknaden

MUSIK

Pengar i en påse och biljetter under bordet.

Anställda vid konsertarrangören Live Nation är själva inblandade i den svarta biljettförsäljningen.

Det hävdar SVT:s källor i kvällens ”Uppdrag granskning kultur”.

Mönstret är ofta detsamma. Så fort en stor internationell artist besöker Sverige tar de auktoriserade återförsäljarnas biljetter slut på nolltid.

Konsertsugna fans tvingas i stället att betala ockerpriser på den svarta marknaden.

Men hur går det till? Vem förser de så kallade andrahandssäljarna med konsertbiljetter?

Hösten 2008 avslöjade Nöjesbladet att anställda vid ett ATG-ombud i Sverige skrivit ut hundratals Metallica-biljetter och för egen vinning sålt dem vidare till olika andrahandssäljare. Arrangören Live Nation reagerade med bestörtning:

– Vi är lika galna över det här som kunderna är, sa promotorn Tor Nielsen då.

Nu kommer uppgifter om att konsertjättens egen personal läckt biljetter.

Fick trippelt betalt

I kvällens avsnitt av SVT:s ”Uppdrag granskning kultur” kartläggs konsertbiljetternas väg till andrahandsmarknaden. En resa där pengahungriga privatpersoner, men också management och arrangörer pekas ut som delaktiga. Däribland Live Nation.

En källa som ”Uppdrag granskning” intervjuat berättar att han och en kollega köpt biljetter av en anställd på Live Nation, för att sedan sälja dem vidare.

Affären ska ha skett på arrangörens kontor i Stockholm. Betalningen levererades i en påse.

– En kollega till mig sprang in och pratade med någon han kände på Live Nation. Han kom ut med tio biljetter.

– Vi betalade väl 700 – 800 kronor styck. Vi fick både två och tre gånger så mycket betalt på andrahandsmarknaden.

”Alla vet”

Att personer i Live ­Nations organisation ska ha sålt biljetter bekräftas av ytterligare en källa. Enligt honom råder det ingen tvekan om att företaget är medvetna om vad som försiggår.

– Det måste de vara. Jag tror att alla vet, men ingen vet. Man köper ju direkt av personer på de här bolagen, säger han i programmet.

När Carl Pernow, vd på Live Nation Sweden, konfronteras med uppgifterna blir han ställd.

– Okej... det tycker jag definitivt är fel. Det får de absolut inte göra. Vi har klara regler för hur många biljetter personalen får köpa per år. De är för eget bruk och till nära, säger han.

Sponsor säljer vidare

Enligt ”Uppdrag granskning kulturs” reportage når stora mängder biljetter också andrahandsmarknaden via evenemangssponsorer.

Företag som sponsrar konserter får ofta biljetter i utbyte. Biljetterna är ämnade att delas ut bland företagens anställda, eller kunder, men enligt Daniel Linblom, vd på andrahandssäljaren Biljett 24, säljs de ofta vidare.

Även de uppgifterna kommer som en nyhet för Live Nations Carl Pernow:

– I våra avtal med sponsorer står det att de inte får använda biljetterna för försäljning till en andrahandsmarknad. Dom skulle mycket väl kunna ta biljetterna och sälja dem, men det har jag absolut ingen tro på att de gör, säger han.

Biljetter försvann

I programmet avhandlas också de uppgifter som Nöjesbladet avslöjade 2008, om att ATG-ombud sålt Metallica-biljetter direkt till svarta börsen.

Hela 2 000 av de 7 000 biljetter som företaget förfogade över ska ha försvunnit på det sättet.

– Vi hade ett femtal ombud som tog ut väldigt mycket biljetter, säger Peter Magnsjö vid ATG.