Petters insamling en dundersuccé

MUSIK

Som ett skämt startade Petter en Twitter-insamling till Musikhjälpen.

Nu har kampanjen dragit in 100 000 – på en dag.

– Fantastiskt att använda Twitter till en sån här grej, säger rapparen.

Det hela började i går när Petter skrev på ett nytt skivkontrakt med Universal.

Efter mötet twittrade han på skämt att Universals vd Per Sundin skänker 1000 kronor till det pågående välgörenhetsprojektet Musikhjälpen.

– Jag har gjort mycket sånt med honom. Lite internhumor, men det slog mig att det är en ganska kul grej.

Sagt och gjort. Sedan i går har Petter jobbat heltid med projektet ”Step your vd game up” - ungefär ”bli en bättre vd”.

Responsen har varit överväldigande.

Jan Scherman ”leder”

– Nu har vi samlat in över 100 000 kronor sedan i går och jag har kontaktat flera stora företag som också ska gå med.

Just nu leder Jan Scherman - vd för TV4-gruppen - ”tävlingen” efter att ha donerat hela 20 000.

Petters vän Jason ”Timbuktu” Diakité är en av programledarna som jobbar med Musikhjälpen för Sveriges Radio. Just nu sitter Timbuktu inlåst i en bur på ett torg i Malmö för att samla in pengar till projektet.

– Jag pratade med honom i går och efter det tänkte jag ”fan, nu måste vi hetsa lite företag”. Det finns massor med människor som vill engagera sig. Det behöver inte vara något stort företag utan det är handlingen som räknas, säger Petter.

Har du något drömmål med insamlingen?

– Att komma ut till större företag. Sedan efterlyser jag fler kvinnor. Det vore grymt att få med Annika Falkengren från SEB till exempel.

Ni har inte planerat någon insats med ”Så mycket bättre”-gänget?

– Självklart kanske man gör någon sån grej, men det är inget vi pratat om.

Hur mycket har du skänkt själv?

– 1000 kronor. Jag tyckte det var mycket men när jag ser sammanhanget är det inte så mycket. Kanske måste kliva in med mer.

FAKTA

Det här är Musikhjälpen:

Idén kommer från Holland och har där hållit på i sex år. Alla länder som är med samlar innan jul in pengar för en gemensam sak – i år samlar man för att motverka trafficking.

Sverige har varit med sedan 2008.

Musikhjälpen är ett samarbete mellan SR, SVT och Radiohjälpen som går ut på att engagera lyssnare och tittare att bli givare.

Grundidén är att publiken betalar för att önska en låt. Genom att önska en låt skänker man samtidigt 50 kronor till Radiohjälpen.

Just nu sitter programledarna Jason ”Timbuktu” Diakite, Martina Thun och Nour El-Refai inlåsta i ett glashus på ett torg i Malmö. De får inte äta fast föda och får inte lämna glashuset. Däremot ska de sända radio dygnet runt i sex dygn, arrangera tävlingar och intervjua utvalda gäster.