Så låter Agnetha Fältskogs comebackskiva

Nöjesbladets musikrecensent Markus Larsson har förhandslyssnat på ”A”: ”Musiken har en rikedom och rymd”

1 av 7
Satsar allt Agnetha Fältskog sparar inte in på något när det gäller comebacken.
MUSIK

Efter en genomlyssning går det att konstatera en sak:

Duetten med Gary Barlow är inte så kass som du kanske tror.

Att Agnetha Fältskog gör en duett med Gary Barlow från Take That väcker en omedelbar följdfråga:

Vilka potentiella duettkavaljerer valde hon bort?

Enligt Jörgen Elofsson, som har skrivit och producerat Fältskogs comebackalbum "A" tillsammans med Peter Nordahl, tackade Barlow ja på "en mikrosekund".

Och Barlows och Fältskogs röster passar oväntat bra ihop.

"A" är Agnetha Fältskogs första studioalbum med nytt material sedan 1987. (Coverskivan "My colouring book" från 2004 är och förblir en tråkig parentes.)

Jörgen Elofsson är en av Sveriges mest framgångsrika låtskrivare. Han ligger bakom hits till Britney Spears, Kelly Clarkson och Westlife. Men förutom några synthljud i singeln "When you really loved someone" finns det inget på albumet som vill tävla med en modern radiohit 2013.

Vilket är själva poängen. Fältskog är en 62 år gammal världsartist med en historia, och en inte person som försöker nå Rihannas målgrupp.

Nordahl och Elofsson säger att de har sett sig själva som ett instrument för att Agnetha Fältskog ska börja sjunga igen. Men "A" är också en hyllning till 70-talets storslagna och analoga sound. Musiken har en rikedom och rymd som bara kan fångas i riktiga studior. Och i stället för att använda digitala stråkar har producenterna anlitat Kungliga Filharmonikerna.

Fältskogs röst är, som alltid, hennes egen. Annars går tankarna ofta till The Carpenters mjukaste inspelningar.

FAKTA

Så låter Agnetha Fältskogs album

1. "The one who loves you now"

Det spelar ingen roll hur musiken är. Det låter alltid ABBA när Agnetha sjunger stämmor med sig själv i studion. Hennes röst har fortfarande en lika central plats och betydelse i svenska hem som Kalles kaviar.

2. "When you really loved someone"

Musiken ska knyta an till 70-talets och Fältskogs solokarriär. Men här finns det en synthslinga som även skulle ha passat Britney Spears.

3. "Perfume in the breeze"

Här märks det att flera av de medverkande har lyssnat på västkustrock i form av Jackson Browne och Fleetwood Mac. Sången hämtar även kraft från bluesmusikens blåa vemod.

4. "I was a flower"

Smäktande och melodramatisk ballad om hur kärleken, detta eviga gift, kan förstöra en stackars människa.

5. "I should've followed you home"

Samarbetet med Gary Barlow. Påminner en del om Robbie Williams arenaduetter.

6. "Past forever"

En ballad till för radiokanalen "Lugna favoriter". Dragspelet smälter in så väl i mixen att instrumentet först knappt märks.

7. "Dance your pain away"

Discolåten, med en tidstypisk stamning i refrängen, är den tydligaste blinkningen till ABBA på skivan.

8. "Bubble"

Arktisk ballad med folkkänsla. Låten landar mycket nära Madonna.

9. "Back on your radio"

Ett kärleksbrev som skickas via radiovågorna. Lättsam och söt popsoul

10. "I keep them on the floor beside my bed"

Grandios hommage till 70-talet. George Harrison-gitarren påminner om den som hörs på Håkan Hellströms "Du är snart där".

Fotnot: "A" släpps 13 maj.