Aftonbladet
Dagens namn: Peter, Petra
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nöjesbladet / Musik

Så blev Tommy Nilsson ”Black” och lurade hela svenska folket

Experten: Risk att pr-kupper gör artister till skämt

Tommy Nilsson bytte namn till Black och lurade Sverige.

Nu säljer kändisarna namn och privatliv för reklam­pengar.

– Jag är 52 år, och ska släppa en platta – vad fan ska jag göra? säger Tommy Nilsson till Nöjesbladet.

Tommy Nilsson heter inte Black. Namnbytet var bara del i en reklam för choklad.

För Tommy Nilsson handlade det om ett lukrativt samarbete.

Chokladföretaget fick en massiv uppmärksamhet – och Tommy Nilssons karriär en skjuts lagom till släppet av nya singeln.

– Man måste hitta ett sätt att tränga ut. Radiostationer spelar musik för personer som är 25 år och inte har någon relation till mig. Jag har en publik, men de vet inte var de ska lyssna på mina låtar, säger han.

”Få uppmärksamhet”

Trenden med extravaganta reklamkupper är här för att stanna, menar varumärkesexperten Åsa Myrdal Bratt.

– För att nå ut i bruset handlar det om att göra saker som ger uppmärksamhet. Vi kommer få se massa olika pr-tricks.

Men reklam och pr-kupper kan också medföra nackdelar.

En artist i behov av uppmärksamhet kan vinna kortsiktigt men riskerar att förlora i längden.

– Man kan förlora sin integritet och uppfattas som ett skämt. Att man bara är reklam och att man verkligen sålt sig. Fast jag tycker inte att det verkar som att responsen går åt det hållet nu.

De senaste åren har vi fått se flera andra pr-kupper, allt ifrån Gudrun Schymans pengabränning till gravidbluff i ”Big brother”.

Kupperna visar på kändisarnas alltmer medvetna strategi för att utnyttja massmedia.

När Nöjesbladet i veckan sökte Camilla Läckberg för en kommentar om skilsmässan från Martin Melin kom Läckbergs pr-kontakt med ett ­erbjudande:

Skriv en nyhetsartikel om Läckbergs samarbete med en känd hamburgerkedja – och få en intervju om skilsmässan. Nöjesbladet avböjde.

Tommy Nilsson menar att det finns en gräns för hur långt man kan dra en pr-kupp.

– Jag ville inte ljuga. Jag har ju inte pratat med någon tidning, för jag vill inte ljuga. Hade ­någon frågat om det varit sant, hade jag inte velat svara: ja, det är det.

När TT Spektra under måndagen ringde upp honom för att fråga om namnbytet stämmer svarade artisten:

– Ja det är sant. Jag ska fortsätta prata om det här i eftermiddag.

Men under måndagen låste han i stället in sig och såg kuppen bli till ett monster.

– Jag tycker inte att jag ljugit. Jag bytte namn i 24 timmar. Vi bjöd svenska folket på ett gott skratt och jag bjöd på mig själv. Någonstans tyckte i alla fall jag att det är så crazy att ingen kommer tro på det.

Inte ens barnen hade han informerat om påhittet.

– Jag sa bara i söndags: bara så att ni vet – pappa är inte ­galen.

– Hur kul tror du det är det att ha den här bilden ligga och säga: jag ska heta Black. Jag hade en fet skämskudde hela tiden i 24 timmar. Samtidigt tänkte jag: fan vad roligt folk har, säger han.

Kuppen fick avbrytas

Kuppen skulle ha pågått i en vecka. Men redan efter en dag fick den avbrytas.

– Vi hade en plan som sträckte sig över en vecka. Det finns en film, en intervju också, där jag berättar varför jag byter namn. Men det behövdes inte mer. Vi förstod rätt snabbt att vi inte kunde köra det här så länge, för då blir det konstigt.

Bakom planen står Leo Magnusson och David Lundgren på reklambyrån Forsman & Bodenfors. De har planerat kampanjen i drygt två månader och hade inte förväntat sig det stora genomslaget.

– Vi hoppas verkligen inte att någon känner sig lurad utan att vi kunde bjuda på ett ­tidigt aprilskämt. Ett garv på en trist måndag. Vi gjorde vårt jobb som reklamare, säger Leo Magnusson.

Blåsningen från början till slut

På måndagsmorgonen meddelar Tommy Nilsson i ett pressmeddelande att han byter namn till Black ”för att markera sin nya musikaliska inriktning”. Han ska lämna balladerna bakom sig för att göra lite tuffare grejer.

TT Spektra ringer upp Nilsson för att kolla om bytet stämmer.

– Ja det är sant, svarar han då.

Artisten går sedan under jorden och ­vägrar att kommentera.

Spekulationer om att det ska vara en kampanj för fotbollslaget AIK drar i gång, då Nilsson själv är gnagare och klubben nyligen sjösatt kampanjen ”Paint it black”. ­Något som förnekas av både klubben och artisten själv.

Vid midnatt på måndagen hävdar Ulf Ryder, som är nära vän till artisten, rådgivare åt företaget Stena (som sponsrar Nilsson) och generalkonsul för Sydkorea, att namnbytet är en del av en Asien-lansering. På frågan om Tommy Nilsson ska framträda som Black både i Sverige och i Sydkorea svarar Ryder i ett sms: ”Yes”.

Klockan nio på tisdagsmorgonen ­lägger Tommy Nilsson upp en video på hem­sidan där han gör reklam för ett choklad­företag.

SENASTE NYTT

Nöjesbladet

Visa fler
Om Aftonbladet