MUSIK: 3 av 4 artister är män

”Det får inte fortsätta så som det är”

1 av 4 | Foto: STEFAN JERREVÅNG
Svenska festivaler bokar 76 procent manliga artister. Här, Avicii som var ett av dragplåstren på Bråvalla i fjol. Av de fem största dragplåstren var alla män.
MUSIK

Vem har makten över musiken?

Nöjesbladets kartläggning visar en bransch som på ytan ser jämställd ut, men som bakom kulisserna styrs av manliga beslutsfattare.

– Det får inte fortsätta så som det är, det måste bli bättre, säger Stina Westerberg, generaldirektör på statens musikverk.

76 procent av musikakterna på Sveriges festivaler är mansdominerade. Det visar siffror från föreningen “Jämställd festival” som granskat 25 svenska festivaler under 2013.

Av de som bestämmer bokningarna till landets festivaler och konserter är åtta av tio män, enligt jämställdhetsprojektet “Makten över musiken”.

Samtidigt kontrolleras vd-posterna inom musikbranschen till 82 procent av män, respektive 66 procent av styrelsepositionerna.

Lina Thomsgård, projektledare för föreningen Skaps satsning på mångfald och jämställdhet och grundare av Rättviseförmedlingen, menar att verkligheten är bistrare än så.

– Det är ännu värre. Siffrorna tar inte in löner, arbetsuppgifter och företagskultur. Vem som är kreatör och vem som ska fixa åt andra, vem som får sitta med vid bordet och inte.

’Strukturellt problem’

Live Nation dominerar den svenska konsert- och evenamangsmarknaden. På Luger, en konsertarrangör helägd av Live Nation, jobbar artistbokaren Ola Broquist.

”Får inte fortsätta”

– Det är en grov förenkling att säga att killar bokar killar. Främst är detta ett strukturellt problem. Festivalerna är toppen på ett isberg. De har ett viktigt signalvärde, men grundproblematiken börjar långt tidigare.

Statens musikverk har på uppdrag av regering sjösatt ett jämställdhetsprojekt som under 2014 gör sitt tredje och sista år. Totalt har åtta miljoner kronor fördelats till olika projekt, bland annat för att få unga tjejer att starta rockband.

– Det får inte fortsätta så som det är i musiklivet, det måste bli bättre. Och det här är då ett sätt, i synnerhet för att öka medvetenheten, säger Stina Westerberg, generaldirektör för statens musikverk.

Så varför ser det ut som det gör om alla håller med varandra? Lina Thomsgård tror att det handlar om kunskap.

– Jämställdhet ses som ett särintresse, och inte en överlevnadsfråga för branschen. Men att problemet finns över allt betyder samtidigt att alla har saker de kan göra, säger hon.