Digital musik drar in mer pengar än skivor

Taylor Swift fick klirr i kassan

1 av 2
För första gången tjänar skivbolagsbranschen globalt mer pengar på musik som distribueras digitalt än på fysiska skivor.
MUSIK

Taylor Swift vinner, Sverige sköter sig och digital musik tjänar lika mycket som fysisk försäljning.

I dag tas tempen åter på världens digitala musikläge.

Nöjesbladet pekar ut det viktigaste.

Den digitala delen av världens musikförsäljning fortsätter – inte helt överraskande – att öka stadigt. Under 2014 växte digital musik med 6,9 procent och tjänade in strax under sju miljarder dollar.

Senast skivbolagens organisation Ifpi räknade, låg den fysiska skivförsäljningen fortfarande i ledning.

Men någon gång under 2014 hände det: För första gången kommer precis lika mycket musikintäkter från digitala musikformat som från de fysiska – 46 mot 46 procent.

Kul på Swift-kontot

Resten tjänar branschen när artister uppträder med sina låtar, eller när låtar spelas upp exempelvis i radio och på evenemang.

Den vinnande artisten efter förra året, enligt Ifpi, är amerikanska Taylor Swift. ”Shake it off”-stjärnan har nått störst framgång av alla, om en räknar ihop hennes fysiska musikförsäljning med nedladdad och strömmad sådan.

2013 toppade avhoppsdrabbade pojkbandet One Direction succélistan, men efter 2014 får de nöja sig med en andraplats.

Sverige strömmar musik

I fjolårets rapport var Avicii trea på den globala digitala singellistan med sin ”Wake me up”, men i år saknar listan svenska artister.

Under det senaste halvåret har 35 procent av tretton enkät-kollade musikmarknader avnjutit gratis stömmad musik. 16 procent har betalat för sådana abonnemang, i stil med Spotify.

Bäst på att betala för strömmad musik är vi i Sverige och i Sydkorea, och i Sverige står faktiskt betald, strömmad musik för merparten av musikindustrins inkomster – 68 procent.

Vinylskivan puttrar på

I hela världen beräknas ungefär 41 miljoner människor betala för ett digitalt musikabonnemang.

Hur går det för vinylskivan, då? Den står fortfarande för blygsamma två procent av världens totala musikinkomster. Men försäljningen av stenkakornas arvingar ökade ändå med 54,7 procent under fjolåret.

I poplandet Storbritannien tas vinylskivans återkomst faktiskt på så stort allvar att Official chart company börjar med en ny topplista över de bäst säljande vinylsinglarna och -albumen, från och med måndag nästa vecka.