Raseri mot Dans Dakar: ”Känns som ett bedrägeri”

”Det är extremt dåligt och oproffsigt”

1 av 3
Docklands-grundaren Anders Varveus och Monsteras och Dans Dakars vd Karl Törnros. Foto: Magnus Wennman.
MUSIK

Dans Dakar och Docklands ställdes in med en veckas mellanrum.

Något som får biljettköpare, artister och sponsorer att se rött.

– Det är många som är jävligt förbannade, säger en källa med insyn.

Med bara en dryg veckas varsel ställdes Dans Dakar – festivalen som bland annat bokat Robyn & La Bagatelle Magique, Giorgio Moroder och Diplo – in.

En vecka senare ställdes även systerfestivalen Docklands in. Beskedet kom med tre dagars varsel.

Redan innan Dans Dakar officiellt gick ut och bekräftade att festivalen läggs ner hade Nöjesbladet uppgifter på att projektet höll på att haverera.

Men artisterna var ovetande in i det sista och festivalgeneralen Karl Törnros ville inte kommentera uppgifterna.

Nu sprider sig en stor ilska både bland branschfolk och biljettköpare.

Daniella Jacqueline, 30, köpte sin biljett till Dans Dakar bara några dagar innan festivalen lades ner.

– Jag blev väldigt besviken, särskilt eftersom att det känns som att de visste det här i förväg. Ändå sålde de biljetter in i sista sekunden, man gör inte så här, säger hon till Nöjesbladet.

Det var tredje året i rad som Daniella Jacqueline skulle gå med sina vänner.

– Vi är tio stycken och alla är lika besvikna. Det är extremt dåligt och oproffsigt, så illa att jag vill anmäla dem. Det känns som ett bedrägeri.

”Var är pengarna?”

Enligt en källa med insyn har Dans Dakar sålt runt 4 000 biljetter, vilket torde ha genererat intäkter på runt 4 miljoner kronor. I nuläget är det oklart om biljettköparna får sina pengar tillbaka. Nu ställer sig allt fler frågan vad som egentligen gått snett.

– Det är många i branschen som är jävligt förbannade, säger en källa med insyn.

Hen delar Daniella Jacquelines bild av att ledningen länge vetat om att festivalen inte skulle bära sig.

– Jag undrar varför de har dröjt så länge med att gå ut med det här beskedet. För de måste ha kunnat räkna ut det här för flera månader sedan.

Den enda förklaringen till nedläggningen som Dans Dakar gått ut med är att finansiärer dragit sig ur.

– Går man in som sponsor till en festival är man med i ett tidigt skede. Det jag funderar över är om de har kastat in pengar eller om de fick frågan och tackade nej. Är det vad han menar med att de har dragit sig ur?, säger hen och fortsätter:

– De har ju inte gjort en enda beställning från någon annan leverantör. Alla som arbetat med festivaler vet att de enda som får betalt innan festivalen är genomförd är artisterna, men de har ju inte heller fått betalt. Var är pengarna? Det är många som känner att de har fifflat.

Spendrups: Vi är ingen sponsor

Heineken är den enda sponsorn som är utskriven på Dans Dakars sajt. Men enligt Björn Mannervik, marknadschef för öl och partners på Spendrups, har det aldrig funnits något avtal mellan parterna.

– Jag vet inte vad som hände, säger han.

Spendrups var sponsor till Dans Dakar förra året när festivalen arrangerades av SPG Live och Björn Mannervik berättar att det funnits diskussioner om att fortsätta samarbetet även i år.

– Men vi blev aldrig sponsorer. Däremot låg vår logotyp kvar på sajten även fast vi bad om att den skulle tas bort. Jag vet inte varför det skett. Vilka andra finansiärer Karl Törnros pratar om får du fråga honom om.

Spendrups är inte helt nöjda med att Dans Dakar inte plockat bort deras logga.

– Det har inte varit bra för oss.

”Var är pengarna?”

Enligt Dans Dakar AB:s bokslut omsatte bolaget 0 kronor 2014, vilket är det senaste räkenskapsåret. Bolaget gjorde en förlust på 7300 kronor.

Något bättre gick det för moderbolaget Monstera Agency & Promoters AB, som omsatte drygt 4,2 miljoner kronor och gjorde en vinst på 147 000 kronor.

– Jag vet att de hade ganska dålig ekonomi efter förra årets festival. Att arrangera en festival utan en buffert låter helt galet. Jag vet inte hur de har tänkt. Allt känns otroligt oproffsigt hanterat, både när det gäller den ekonomiska biten och kommunikativt. Om jag hade köpt biljett till Dans Dakar hade jag varit galen, säger Nöjesbladets källa.

– Det är respektlöst mot biljettköparna och mot artisterna. Det är ingen som går odrabbad ur det här. Och han har ju dödat varumärket.

Kan inte svara på var pengarna är

Karl Törnros, är festivalgeneral och sitter i styrelsen för Dans Dakar AB.

– Jag var med och grundade festivalen och sedan har det varit olika ägare. Men vi är alla otroligt ledsna, säger han.

Vilka är finansiärerna som har dragit sig ur?

– Det vill jag inte uppge i dagsläget. Säger jag det sätter jag mig själv i en otroligt knepig sits.

Dans Dakar AB är bolaget som skulle driva Dans Dakar.

– Men det är flera investerare och bolag som varit involverade i själva driften. Så var det tänkt i alla fall, men i slutändan har organisationen brakat ihop.

Det verkar lite rörigt det här?

– Ja, det blev konflikter redan tidigare i våras med ägare och saker som skedde, men jag vill inte hänga ut någon som varit involverad.

Varför fortsatte ni att boka artister om det blev konflikter?

– Vi hade finansiärer som ville gå in men sen blev det juridiska problem.

Vilken typ av juridiska problem?

– Det handlar om åtaganden för en finansiär.

Så var har pengarna tagit vägen?

– Några artister har fått förskott och så har det gått till planering av festival och etablering.

Men jag känner ju till artister som inte har fått betalt? Och det rör ju sig om runt 4 miljoner kronor enligt mina uppgifter.

– Jag är tveksam till att det är så mycket pengar. Men det finns artister som har fått betalt och de som inte har fått det, säger han och fortsätter:

– Men Dans Dakar vill givetvis kunna betala tillbaka pengarna till biljettköparna, det är målsättningen.