Graveyard om nya plattan: ”Inte house vi sysslar med”

Kommer med nytt album i september

1 av 3
MUSIK

I dag släpps Graveyards nya singel ”Apple and the tree”.

Och frontmannen Joakim Nilsson är fortfarande lika förbannad samhällets ojämlikheter.

– Det är ingen hemlighet att folk inte mår så himla bra.

Mellan ”Hisingen blues” (2011) och ”Lights out” (2012) tog det drygt ett och ett halvt år. Men sedan dess har det varit relativt tyst från de hyllade Göteborgs-rockarna Graveyard.

Nu är arbetet klart med uppföljaren ”Innocence & decadence”, som släpps den 25 september.

Det första smakprovet från nya plattan kommer dock redan i dag i form av singeln ”The apple and the tree”.

– Det känns bra, vi har jobbat ganska länge med plattan. Det var ju ett tag sedan vi släppte något så det började bli dags nu, berättar Joakim Nilsson, sångare och gitarrist.

Att det tagit längre tid mellan plattorna har en enkel förklaring.

– ”Hisingen blues” fick ett så stort genomslag att vi ville slänga ut en ny skiva snabbt och sedan turnerade vi ganska länge på ”Lights out”.

”Det är inte house vi håller på med”

Joakim Nilsson beskriver det nya materialet som ”annorlunda”. En direkt konsekvens av att bandets tidigare basist och grundare Rikard Edlund hoppat av och ersatts av Truls Mörck.

– Det har naturligtvis gett ett ganska nytt sound i bandet. Vi har experimenterat åt olika håll, även om det fortfarande låter som Graveyard. Vi har dragit åt lite olika håll, till exempel har vi en renodlad soul-låt och en danslåt.

Vänta nu, en danslåt?

– Haha, ja frågor man oss är det en danslåt. Men den är ju inte så elektronisk utan ganska organisk. Det är inte house vi håller på med.

Joakim Nilsson berättar att Truls Mörck och Rikard Edlund har väsentligt olika spelstilar.

– Rikard är lite mer, och det säger jag inte i dålig bemärkelse, men slarvig. Truls är väldigt mycket mer kontrollerad. Om något försvunnit med Rikard är det den lilla metal-känslan vi hade.

Fortfarande förbannad

När ”Lights out” släpptes var Joakim Nilsson en förbannad man. Och samhällets orättvisor upprör fortfarande göteborgaren.

– Jag har varit förbannad hela mitt liv, det är inget som går över. Det har ju inte direkt hänt något drastiskt som gjort samhället bättre, snarare värre. Däremot är inte ”Innocence & decadence” en politisk skiva, även om det finns några låtar som handlar om samhället. Det är snarare än ganska personlig skiva.

Texterna har i huvudsak författats av Jonatan Ramm (gitarr och sång) och Axel Sjöberg (trummor).

– Det finns ett par kärlekslåtar och som vanligt några som handlar om lite kompisar. Och saker och ting som har med problem i samhällsstrukturen att göra.

Vilka problem är det?

– Det är ingen hemlighet att folk inte mår så himla bra. Vi har aldrig velat vara ett politiskt band men när man ändå har lite uppmärksamhet känns det som att man kan försöka säga något vettigt.

Hade missbruksproblem

Det var i oktober som Rikard Edlund bestämde sig för att ta en time-out från Graveyard för att hantera sitt missbruksproblem.

Två år senare valde han att slutgiltigt lämna bandet.

– Han hade lite sådana problem som de flesta har, men varför han lämnade bandet får du fråga honom om.

Har ni fortfarande kontakt?

– Det har vi. Men det är så mycket med bandet. Jag och Rickard är gamla kompisar men det var nästan bara med bandet man umgicks så nu när han inte är med pratar vi inte varje dag.

Hur mår han?

– Senast jag pratade med honom tror jag att han mådde ganska bra.

I oktober inleder Graveyard sin Europaturné. Sedan blir det två vändor till USA, en före jul och efter jul.