Radio Dept – snart lika bra på scen

MUSIK
The Radio Dept.
Foto: jerker ivarsson
The Radio Dept.

The Radio Dept.

Grand Tone Music

First Floor Power

Konserter på Pop Dakar, Stockholm

”Lesser matters”, debutalbumet med The Radio Dept., är en helt fantastisk popplatta, men Malmö-bandet förmår sällan göra sina grymma låtar rättvisa på scen. Nervösa och taffliga och introverta brukar de vara.

Vemodigt och intensivt

Inte heller här, på studenternas indiepoppiga trädgårdsfest Pop Dakar, blir det någon magnifik spelning (”Jag kanske sjöng i fel tonart där, eller?”), men den är ändå den klart starkaste jag sett med Johan Duncanson och hans band, och all trummaskinsskramlig glöd i ett nummer som ”1995” indikerar att scenattraktionen Radio Dept. nog kan bli lika enorm som sina låtar så småningom.

Där stockholmskvartetten Grand Tone Music tidigare gärna bäddade in varenda litet hål i ljudbilden med varm orgel har de på nya plattan ”Go To Hell” luckrat soundet och blivit lite bättre i steget. På scen är de dock lika vemodigt intensiva som de brukar vara. Mycket tack vare Nina Ramsbys synnerligen närvarande sång.

I stegrande finalnumret ”Say it ain't so” snuddar de rentav vid rena väckelsestämningen.

Vill mer än de kan

Hoppades en hel del på First Floor Power också efter den fina ”Happy endnings”-ep:n, men av övriga nyheter från kommande augustiplattan att döma är det fortfarande lite för mycket ”vilja men inte kunna” över det här keyboardkantiga bandet.

Väldigt många och en hel del tämligen egna idéer och charmigt arty så det räcker men låtar är det ofta sämre ställt med.

Behållningen med FFP i kväll blir nämnda ”Happy endings” och gamla ”Love comes knocking”.

Håkan Steen