Metallica kokar och glöder igen

MUSIK

ROSKILDE

I huvudsetets sista låt bränner Metallica av både pyroteknik och eld nog för en hel konsert.

Men det är ändå inget mot den färgsprakande hitkavalkad som väntar i extranumren.

Att kalla det succé vore en grav underdrift.

SPRAKANDE HITKAVALKAD Sångaren James Hetfield och hans Metallica exploderar i en riktig succéspelning på Roskildes orangea scen.
SPRAKANDE HITKAVALKAD Sångaren James Hetfield och hans Metallica exploderar i en riktig succéspelning på Roskildes orangea scen.

Redan en dryg timme före spelningen är det riktigt trångt framför Roskildefestivalens största scen. Tusentals och åter tusentals har lämnat campingen för att inte hamna för långt bak på hårdrockskungarnas Skandinavienpremiär med nya sättningen.

Alla var där

Uttrycket "alla var där" är ytterst slitet, men på något bättre sätt går det inte att beskriva det gigantiska hav av ölberusade hårdrockare som står och diggar till soundchecket.

Med en sådan hängiven uppbackning är det få som misslyckas och Metallica verkar vara fast beslutna om att göra det mesta av sina två timmar i trummisen Lars Ulrichs hemland. Med ett set bestående av material från karriären fram till 1991 garnerade av två stycken från färska "St Anger" känns det som att thrash-veteranerna har hittat tillbaka till formtoppen. Tunga, tighta och glödande versioner av "Battery", "Harvester of sorrow" och "Welcome home (Sanitarium)" anger tonen för vad som komma skall, men det är först i och med "Blackened" - som avslutar första delen av giget - som gruppen på riktigt exploderar i takt med eldarna som slickar scenens sidor.

Makalösa versioner

Och extranumrena är knappast sämre de heller. Fullkomligt makalösa versioner av "Nothing else matters" och "One" kryper in under huden och berör på ett nästan påfluget sätt, medan "Ride the lightning" och "Enter sandman" kokar över av kraft.

Det här är en nytändning som heter duga.

Metallica

Webb-radio

Hör Mattias Klings recensera Metallica.

Mattias Kling