Kämpar mot en seg publik

Snoop Dogg var på gott humör men publiken var pinsamt opeppad, skriver Jenny Seth.
Foto: Stefan Jerrevång
Snoop Dogg var på gott humör men publiken var pinsamt opeppad, skriver Jenny Seth.
MUSIK

När den svenska hiphoppubliken blivit blasé är det tur att kungen av g-funk alltid är på partyhumör.

Kanske har stockholmarna blivit för bortskämda med grymma konserter i år eller så var biljettpriset på över 700 spänn i dyraste laget. För det känns nästan lite glest inne i Berns fina konsertsal. Och dessutom är de som pallrat sig hit inte hälften så peppade som de borde.

Lite pinigt ändå. När en av rapens allra största stjärnor, som i vanliga fall fyller arenor världen över, bjussar på en klubbspelning borde väl alla slåss om biljetterna? Och köpa nya sneakers. Och dansa från första taktslaget. Men inte förrän efter en timme och mäktiga Dr Dre-klassikern ”The next episode” kommer publiken igång på riktigt.

Topphumör

Gänglige Snoop verkar dock vara på topphumör när han dansar runt på scen till ”Gin & juice” och Tom Tom Clubs ”Genius of love” med sin superblingade mikrofon. Men för att vara beryktad bad boy och porrproducent som både haffats för drog- och vapeninnehav och nyligen portats i Australien är han ovanligt städad. Bara lite spridda ”fuck the police” och ett trotsigt ”jag kommer fortsätta röka på varje dag”.

Han censurerar till och med sig själv en smula och kör ”Sexual eruption” som ”Sensual seduction”.

Har lurat alla

Kunde han inte valt bort rocken i stället? Fattar inte hur Travis Barker lyckats lura i alla rapartister att man måste ha skitjobbiga livetrummor på alla låtar.

FAKTA

Snoop Dogg

Konsert på Berns, Stockholm. Publik: ca 1?000 personer. Längd: 70 minuter. Bäst: ”Who am I (What’s my name)?” Sämst: Otyget med rocktrummor som dränker allt. Fråga: Varför inte spela ”Beautiful”?