”Jättebrösten tar priset”

Markus Larsson suckar över Elton Johns show

MUSIK

Elton John

Globen, Stockholm.

Bäst: ”Tiny Dancer", föga förvånande.

Sämst: ”Rocket man”, med flera.

En stel och extremt förutsägbar konsert där Sir Elton drar ut numren till bristningsgränsen.
En stel och extremt förutsägbar konsert där Sir Elton drar ut numren till bristningsgränsen.

Det är samma gamla visa.

I sin Las Vegas-show ”The red piano” satsar Sir Elton John på några av sina mest söndertuggade hits i stället för att undersöka skivor som ”Madman across the water” och ”Tumbleweed connection” lite noggrannare.

Ni vet vilka hits jag menar. ”Candle in the wind” och dess närmaste släktingar.

Det säger en del om Sir Eltons omdöme att det krävdes en Hollywood-film (”Almost famous”) innan mästerverket ”Tiny dancer” fick en obligatorisk plats i hans liveshower.

I tusen och en natt

Så det blir en stel och extremt förutsägbar konsert där Sir Elton och hans musiker drar ut flera nummer till bristningsgränsen. ”Rocket man” varar till exempel i tusen och en natt. Guns N’ Roses hade hunnit spela in och släppa ”Chinese democracy” innan den är klar.

Nej, detta är rekvisitans kväll. Scenarbetare i vita kroppsstrumpor – de liknar småvilsna spermier – blåser upp den ena härligt vulgära ballongen efter den andra.

En fallosbanan med två äpplen som pung, till exempel.

Men de två jättebrösten som sprutar konfetti från vårtorna i ”Saturday night’s alright (for fighting)” tar nog priset.

Det är knappast första gången det händer.

Men tuttarna stjäl showen.