Hysteriskt kul och helt crazy

till Dixie comedy cabaret på Lisebergsteatern

1 av 2 | Foto: Foto: PETER HERNQVIST
GENIALT Per Andersson står i centrum i showen – och han gör det alldeles strålande. Det är förnyelse och tradition – och mycket roligt.
MUSIK

GÖTEBORG. Sånt här har vi aldrig sett.

Det inleds genialt med en uppvisning av nummer som strukits ur revyn.

Och sedan blir det ännu roligare.

Per Andersson är ett anonymt namn, men fler och fler känner igen denne envise och flitige arbetare i humorfabriken. Förhören i årets melodifestival, ”Parlamentet”, bioroller i ”Åsa-Nisse” och ”Bröderna Karlsson”, revy med Magnus Uggla och sommar-buskis i Falkenberg.

Här tar han ett steg till. Per Andersson har skrivit text och musik till den skruvade föreställningen. Robin Stegmar och Tobias Lundqvist är utmärkta medspelare, men Andersson är showens centrum.

Han är också Spider-Man som i halmhatt sjunger en lustiger kuplett om sina planer för att krossa Green Goblin. Sånt ser man inte varje dag.

Skoj om könsorgan

De säger i början att det ska bli en show med vårdat språk, men jag är inte säker på att min mamma skulle hålla med. Sångnumret om olika ställen att stoppa det manliga könsorganet är mycket roligt, men kanske inte vårdat.

Sketch hos Redford

Här finns en tungvrickande sång om snuttifiering och en hysteriskt rolig sketch som slutar hos Robert Redford. Crazy.

Här är två förslag:

Dixie comedy cabaret blir en succé som spelas på många fler scener.

Per Andersson borde få Karamelodiktstipendiet. Hans kupletter och mix av musik och texter för tankarna till Povel Ramels lekfullhet och Henrik Dorsins briljanta ”Garanterad kvalitetsföreställning”. Förnyelse och tradition. Mycket glädje.

FAKTA

➕➕➕➕ Dixie comedy cabaret

Jens Peterson