Tomas Andersson Wij drabbar dubbelt

Så många får han!

hittar ny tyngd  Tomas Andersson Wij imponerar med sina personliga sånger.
Foto: Tommy Södergren/Rockfoto
hittar ny tyngd Tomas Andersson Wij imponerar med sina personliga sånger.
MUSIK

NORRKÖPING. ”Personlig men inte privat” är vår tids ­tröttaste och mest ­uttjatade artistmantra.

Det är när man inte ­märker gränsen som det verkligen bränner till.

Som i kväll.

Kontext är allt.

Få artister har virvlat runt så skickligt bland nostalgi, barndomsminnen och svensk landsbygd som Tomas ­Andersson Wij. ­Visserligen inte specifikt Norrköping. Ändå fräter sångerna ännu starkare just i kväll, fram­förda i en av landets alla mellan­stora städer.

Ännu mer träffsäker

Efter en lite premiärskakig inledning hittar Andersson Wij ny tyngd i låtarna. Inte minst med hjälp av ­sina personliga ­berättelser om hur de kom till och varför. ”Sturm und drang” blir förstås dubbelt drabbande efter ­mellansnacket om hur den skrevs inför en återförening med förlorade ungdomsvänner. ”Blues från Sverige” låter ännu mer träffsäker med berättelsen om att den föddes efter en av alla de där katastrofspelningarna ute i landet när man ”bara vill låsa in sig på sitt Best Western-rum och injicera heroin i pungen”. Och, framför allt är det svårt att parera känslorna efter att Tomas inför ”So long” avslöjat att det är på dagen ett år sedan hans mormor gick bort, sångarens sista personkoppling till låtens givna scen Hälsingland.

Bra samspel

Men att nypremiären på den akustiska turnén fungerar så bra beror också på samspelet mellan TAW och Gustaf Spetz. Efter sommarens och höstens turnerande tycks pianisten kapslat in Tomas rytm i musklerna och möter och läser av varje frasering. Som i den enorma versionen av ”Tommy och hans mamma” eller vackra ”Romantiken”. Drygt två timmar senare har jag inte saknat ett större komp en enda ­sekund.

FAKTA

Tomas Andersson Wij

Turnépremiär på Crescendo, Norrköping Bäst: ”So long” är fantastisk. Sämst: Det är väl försynt stämning i lokalen.

Här kan du se Tomas Andersson WIj:

15 mars – Dunkers Kulturhus, Helsingborg 16 mars – Mejeriet, Lund 17 mars – ­Beta, Köpenhamn (DK) 21 mars – Gasklockorna, Gävle 22 mars – Katalin, Uppsala 23 mars – Söderhamns Teater, Söderhamn 28 mars – Växjö Teater, Växjö 13 april – Clarion Hotell, Örebro