JANET JACKSON

MUSIK

Damita Jo (r&b)

Det verkar som om Janet Jackson äntligen har upptäckt sin sexualitet. Vid den häpnadsväckande höga åldern 38 år. Det skulle kunna vara en högst trovärdig förklaring till att hon här, på sitt sjunde studioalbum, är lika sexfixerad som Beavis och Butthead. Hon berättar också om sin "in-och-ut"-verksamhet med samma subtila elegans som Beavis tänker.

För vill du ha Janet, älskling, ska du helst vara som ett djur. Som hon själv säger i låten "Warmth" - inget kan förbereda dig på värmen i hennes mun. Fansen behöver inte längre beställa betal-tv under ensamma hotellnätter. Det räcker med att lyssna på texterna i låtarna "Sexhibition" och "Strawberry bounce" eller "Just a little while", där hon bland annat sjunger om hur hon utforskar sin egen favoritfrukt.

Eftersom poesin sällan överträffar det ni hittar inuti en valfri herrtidning blir "Damita Jo" mer tom än utmanande. Det känns bara som att Janet en gång för alla bestämt sig för att de unga förmågorna Britney och Aguilera och Lil' Kim inte ska ha ensamrätt på hur mycket som får visas upp på scen, i musiken eller i texterna.

Janet Jacksons omtalade "tuttkupp" under årets Superbowl - själva definitionen av det färska uttrycket "mycket väsen för en liten vårtgård" - och faktumet att hon just sjösatt den dyraste promotionkampanjen i karriären pekar bara i en förutsägbar riktning:

Det handlar om en något desperat och mycket överdriven marknadsföring - och det kan man tycka vad man vill om.

Poängen är att "Damita Jo" rent musikaliskt är en stundtals riktigt bra Janet Jackson-platta. I alla fall ur den synvinkeln att hon aldrig försökt lura sin publik. Hon har aldrig försökt göra soul och r"n"b som förändrar liv, som säger viktiga saker om kärlek eller förhållanden, som blir ett alternativ att hålla fast vid när marken rämnar under fötterna.

Med undantag av "The velvet rope" har skivorna mest liknat de största och dyraste actionfilmerna från Hollywood där specialeffekterna är viktigare än personporträtten, där jorden är dömd att dö och där Bruce Willis eller Keanu Reeves vinner på slutet.

Och precis som producenterna bakom "Armageddon" har Janet hittat sin Steve Buscemi, en biroll som för några ögonblick döljer att handlingen är mindre än noll. Han heter Kanye West.

Kanye West deltar som rappare och producent och är en bidragande orsak till att exempelvis "I want you" blir något av det starkaste Janet Jackson hittills spelat in.

Markus Larsson